Toerist eist geld van touroperator nadat hij verdrinkende kinderen uit hotelzwembad redt

Beeld ter illustratie.
iStock Beeld ter illustratie.
Steven Tartt, een 32-jarige Brit, redde tijdens zijn vakantie twee verdrinkende kinderen uit het zwembad van een hotel op het Spaanse eiland Menorca. De feiten speelden zich af in juni, maar de Brit eist nu een financiële compensatie van touroperator TUI. "Mijn vakantie was verpest. Dat mag wel wat meer kosten dan de fles wijn die ik van het hotel kreeg", klinkt het. 

Steven Tartt zat rustig aan de rand van het zwembad, toen hij plots een jongen (7) en een meisje (6) om hulp zag schreeuwen. “Het meisje probeerde de jongen te helpen, maar ze ging zelf kopje onder”, zei Tartt na afloop aan de krant ‘Liverpool Echo’. De Brit, die op het moment van de feiten in Hotel Victoria Playa in Santo Tomas verbleef, sprong onmiddellijk in het zwembad en kon de twee kinderen ongedeerd uit het water halen.

Nadat hij de jongen en het meisje uit het zwembad had gered, ging Tartt onmiddellijk naar de redder om hem te wijzen op zijn onoplettendheid. “De redder zei dat hij was afgeleid door de muziek aan het zwembad en daardoor niets had gezien." Vervolgens contacteerde de dertiger de manager van het hotel, die niet veel later de redder ontsloeg. 

"Eigen verantwoordelijkheid"

Ook na zijn vakantie was Tartt naar eigen zeggen nog steeds van slag. “Ik had zo’n last van de heftige gebeurtenis dat ik nadien een week vrij moest nemen om tot rust te komen. Het was een traumatische ervaring. Mijn hele vakantie was verpest", klinkt het bij de Brit die nu een financiële compensatie eist van TUI. 

De touroperator heeft intussen contact opgenomen met Tartt, maar die gaat naar eigen zeggen niet akkoord met de reactie die hij kreeg. "Ze zeiden dat ik er zelf voor had gekozen om in het zwembad te springen. Volgens hen was het dus mijn eigen verantwoordelijkheid", zegt de dertiger. “Had ik dan moeten toekijken en twee kinderen laten verdrinken, omdat het hotel iemand in dienst had die zijn werk niet deed? Ik zou er wel iets voor over hebben!” 

De Britt legde een officiële klacht neer bij TUI, maar heeft intussen niets meer gehoord. “Het was verschrikkelijk, en hoe zij ermee zijn omgegaan kan echt niet door de beugel", besluit hij.




53 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • ANN LIMBOS

    Tegenwoordig vragen ze voor alles geld. Ik ga ook zo beginnen.

  • Leo Duym

    Ik ben ooit tussenbeide gekomen toen iemand een meisje aanrandde; gevolg: een tand stuk en mijn jas naar de vaantjes. Wat is er dan mis met die schade vergoed te willen krijgen? Ik heb geen frank gezien, 'je had de politie moeten bellen’ kreeg ik van de verzekering als antwoord (en dus maar laten begaan?). Maar ook vandaag nog word je aangemoedigd om de andere kant uit te kijken als je moet ingrijpen om een misdaad te verhinderen.

  • Daniel Patteet

    Wat een rare en egoistische houding..voor mij zou t genoeg eer zijn teweten dat ik 2 kinderen hun leven zou hebben gered..Wat scheelt er met mensen tegenwoordig????

  • Carlo Verstappen

    Goed gedaan van die man, hij verdient een erkenning. Maar hij moest door de grond zakken van schaamte om geld te vragen voor wat eigenlijk niet meer dan zijn verdomde plicht is.

  • Ben De Cock

    Echt dit is ongelooflijk je loet trotst op uw eigen zijn en blij voor die ouders dat ze hun kinderen nog hebben. Ik heb al zelf 11 kinderen gered waar ook 1 tijdens mijn vakantie. Ik heb er nooit aan gedacht om geld te vragen of zo. Dit is nu eenmaal mijn karakter. Ik zou ook nlij zijn moest iemand anders dit doen voor mijn kinderen.