Tijdschrift vertelt achtjarige meisjes hoe ze er beter kunnen uitzien in badpak

Discovery Girls, een Amerikaans tijdschrift voor meisjes tussen acht en twaalf jaar staat in het oog van de storm nadat een artikel uit het nieuwste nummer bij veel ouders in het verkeerde keelgat schoot. Het artikel "Welk badpak past het best bij jou?" raadt meisjes aan om een badpak te kiezen dat past bij hun figuur.

Het magazine, dat zo'n 900.000 lezers heeft van gemiddeld 10 jaar oud, wijdde een dubbele pagina aan een artikel waarin het uitlegt welk badpak meisjes moeten dragen om sommige onvolmaaktheden te verdoezelen. Daarin worden drie meisjesfiguren afgebeeld die elk een ander lichaamstype moeten voorstellen: "een voller bovenlichaam, fijn en 'ronder'."

Facebook - Discovery Girls Magazine

Tips voor "vollere" meisjes

"Als je bovenaan ronder bent, is bedekken de boodschap!", luidt een van de tips. "Een beha-achtig topje geeft extra steun. Strikjes aan de zijkant en uitsnijdingen richten de aandacht naar beneden," gaat de tekst verder. Een badpak uit één stuk wordt geadviseerd voor meisjes met een voller lichaam. Andere tips zijn onder andere het dragen van een bikini met een "slip met hoge taille" of "drukke geometrische vormen" voor wie bredere heupen heeft.

"Als je bovenaan ronder bent, is bedekken de boodschap! Een beha-achtig topje geeft extra steun. Strikjes aan de zijkant en uitsnijdingen richten de aandacht naar beneden."

Discovery Girls geeft badpaktips voor achtjarige "vollere" meisjes

Negatieve impact op zelfbeeld

Het stuk veroorzaakte een heuse Twitterstorm. Artsen, ouders en vrouwen die in het verleden kampten met een eetstoornis reageren verontwaardigd. Het grootste punt van kritiek is dat het artikel het zelfbeeld van erg jonge meisjes al meteen negatief kan beïnvloeden.

"Wat ik erg jammer vind aan het stuk in Discovery Girls is dat voor de meisjes die dit tijdschrift vastnemen, het de eerste van vele keren is dat de media hen vertellen dat ze niet goed genoeg zijn," reageerde een columniste van Huffington Post. Anderen namen aanstoot aan de taal die beschreef hoe er naar het lichaam van de meisjes moest gekeken worden.

"Verontschuldigingen"

Catherine Lee, de uitgeefster van het magazine, publiceerde een verontschuldiging op Facebook. "Ik ben het helemaal eens met jullie allemaal wat dit artikel betreft," schreef ze. "Het artikel moest gaan over het vinden van mooie, toffe zwempakjes die meisjes zelfvertrouwen geven, maar in de plaats daarvan focuste het op het lichaamsbeeld van meisjes en had het een negatieve impact."

Maar ook haar excuses werden op kritiek onthaald. Facebookgebruiker Robyn Cohen, een pediater, reageerde: "Bedankt voor uw brief. Maar nogmaals: zou er een gelijkaardig artikel in een jongensmagazine zijn over 'mooie, toffe zwembroeken die je zelfvertrouwen geven'? Er is geen behoefte aan een artikel dat beklemtoont hoe je op deze leeftijd (8-12) meer zelfvertrouwen krijgt door je te focussen op je uiterlijk."

"Het artikel moest gaan over het vinden van mooie, toffe zwempakjes die meisjes zelfvertrouwen geven, maar in de plaats daarvan focuste het op het lichaamsbeeld van meisjes en had het een negatieve impact."

Catherine Lee, uitgeefster van Discovery Magazine