Tegenstanders saboteren elektrische deelsteps door er verf op te spuiten

Tegenstanders spoten verf op de QR-code die gebruikers met hun smartphone moeten scannen.
RV Twitter @florentderue Tegenstanders spoten verf op de QR-code die gebruikers met hun smartphone moeten scannen.
In de Franse stad Lyon hebben tegenstanders van elektrische deelsteps een doeltreffende manier gevonden om de steps te saboteren. De voorbije dagen werden tientallen steps tijdelijk onbruikbaar gemaakt.

Net als veel andere grote steden worstelt men in Lyon met de elektrische deelsteps. Ze zijn een populair vervoersmiddel, maar veroorzaken ook veel overlast. De steps worden vaak achteloos achtergelaten, waardoor ze de doorgang voor voetgangers en fietsers belemmeren. Ook met de veiligheid zijn er problemen. Gebruikers razen soms met onaangepaste snelheid over het voetpad. Er gebeuren steeds meer ongevallen mee.

De populaire steps hebben dus ook tegenstanders. In Lyon hebben die de voorbije dagen tientallen elektrische deelsteps geïmmobiliseerd. Met een verfspuitbus overspoten ze de QR-code die gebruikers met hun smartphone moeten scannen. Meestal werden de steps daardoor onbruikbaar. Soms had het weinig effect, omdat de verf makkelijk te verwijderen was.

RV

Maatregelen

Grote steden nemen steeds meer maatregelen om de overlast door deelsteps in de perken te houden. Parijs kondigde vorige week een parkeerverbod voor de steps aan op voetpaden. Burgemeester Anne Hidalgo (PS) hoopt dat het begin juli al van kracht kan gaan. Er komt ook een verbod voor de stept in alle parken en tuinen van de stad en men denkt aan een snelheidsbeperking van 20 km/u, en 8 km/u in voetgangerszones. In Parijs rijden inmiddels al zo’n 20.000 elektrische deelsteps rond.

In eigen land pakt ook Brussel, waar er al 4.000 rondtoeren, het probleem aan. Onze hoofdstad denkt eraan om de buurt rond de Grote Markt en stukken van de Wetstraat en het Josaphatpark stepvrij te maken, schrijft De Morgen vandaag. Je zou er wel nog mee mogen rijden, maar er geen steps mogen achterlaten.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Francois stras

    hier aan zee ,in wenduine liggen ze ook overal en ook op het voetpad , omgevallen of zo neergegooid ? zelfs tot een eind Brugse steenweg in de polder kom je ze tegen .ik heb er al mensen ( meestal jonge gasten ) gebruik van zien maken , snelheid is veel te hoog , gewoon gevaarlijk ...rijden ook op het voetpad.

  • Ronald Van Ee

    België is daar weer te laat mee en niet op voorzien geen plaatsen om ze te stallen voetpaden die er niet op voorzien zijn en vol rommel liggen of waar er een half café terras opstaat geen fietspaden en nog niks opgesteld zodat de staat er veel aan verdient dus veel te gevaarlijk en teveel last enz. meer in het land waar de auto koning is en parkeermeters veel opbrengen ende parkeerboetes en andere overtredingen de kas goed vullen !

  • Guy Taerlinck

    Amai als ik de reacties hier lees dan is de gemiddelde leeftijd in de comment secties 75 denk ik. Prachtig initiatief deze steps, begin eens met uw auto aan de kant te laten en wat meer plaats voor fietsers en dergelijke oplossingen. Maar alles wat elektrisch is, word in iedere comment sectie "levensgevaarlijk" genoemd. Hopelijk raken jullie niet in een rolstoel want deze zult ge dan ook zelf mogen duwen want elektrisch is te gevaarlijk he!

  • Ludwig Van Oosterwijck

    Hier vinden ze dan een oplossing voor het drukken verkeer en dan dat weer. Onbegrijpelijk die Belgen.

  • Henri Dederen

    Mr Goetghebeur dit heeft niets te maken met klagen en zagen. Hier in Moskou rijden ook op veel plaatsen fietsen en electr steps. Zij rijden echter gedisciplineerder en houden rekening met voetgangers. Ook de stoepen zijn zoals in Warschau veel breder. In België voelen veel fietsers zich heer en meester op de weg,respecteren vaak niet de verkeersregels en zijn straten en stoepen dikwijls te smal om door iedereen op hetzelfde ogenblik te kunnen worden gebruikt.