Te ver? Schilderij uit kunstgalerij verwijderd omdat het vrouwelijk lichaam als 'passief-decoratief' toont

Manchester Art Gallery
Een kunstgalerij in Manchester heeft een schilderij uit de 19e eeuw uit haar tentoonstellingsruimte gehaald omdat het werk geen goede voorstelling van "de vrouw" geeft. Aldus viel het doek voor 'Hylas and the Nymphs' (1896) van de Engelse kunstschilder John William Waterhouse. 

Het schilderij toont een scène uit de antieke mythologie, waarbij een jonge man door verscheidene naakte nimfen in de vijver des doods wordt gelokt. Curatrice Clare Gannaway van de Manchester Art Gallery wil met haar daad een debat uitlokken over hoe zulke kunstwerken in de huidige tijd ge- en vertoond moeten worden. Van enige censuur is geen sprake, meldt zij in een communiqué. 

"Deze galerij toont het vrouwelijke lichaam ofwel als passief-decoratief ofwel als femme fatale", trapt Gannaway een open deur in. "Laat ons deze Victoriaanse fantasie uitdagen!" Het besluit is deels genomen onder invloed van het hedendaagse debat over seksisme, de #MeToo-beweging.

Mening

Op de plaats waar Hylas met zijn nimfen hing, hangen nu post-its waar bezoekers hun mening over de kwestie kwijt kunnen. Ook op het internet mag de kunstliefhebber, de kunstliefhebster of de niet esthetisch geïnspireerde mens met desondanks een mening zich uiten. 

Het merendeel van de commentaren tot dusver steunt de actie niet. "Ik heb schrik dat we ermee beginnen enkel dat nog te tonen wat acceptabel is", schreef een bezoekster. "Deze schilderijen stellen al lang voorbijgestreefde opvattingen voor. Je zou denken dat dit voor de huidige kijkers al lang duidelijk is", stelt een ander. 

Berucht is de Vaticaanse broekjesschilder, die in een opstoot van esthetisch puritanisme alle al te intieme stukjes bloot moest overschilderen. Mogelijk volgt een nieuwe golf, waarbij onder andere de blote dame uit het Déjeuner sur l'herbe het wat minder koud gaat krijgen.




31 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Chris Devlaeminck

    Stel dat over heel de Aarde er een paradijselijk tropisch klimaat zou heersen. Zodat kledij geen nut heeft. Dan zouden zoals in veel tropische landen en eilanden de vrouwen hun bovenlichaam niet bedekken. Blote borsten bij de vleet. Niemand zou er aanstoot aan nemen. Er is niets verkeerd aan blote borsten. Enkel in de zieke geesten van seksueel gefrustreerden die de schuld en reden van hun onbedwingbare lusten bij de vrouw leggen wanneer ze haar aanranden.

  • Patrick De pauw

    Een vrouw is mooi en mag bekeken worden of liever moet bekeken worden!of wordt de geest zo puriteins?een vrouw is mooier dan een man om naakt zien,anders zou men deze schilderijen niet gemaakt hebben?

  • Christine Laevers

    De curatrice wilt een debat openen. Mij goed, maar om een debat te openen moet je toch geen mooi schilderij (dat m.i. eender welk naaktschilderij van een vrouw had kunnen zijn) wegnemen. Misschien heeft ze onbewust wel een groen licht gegeven om schilderijen te vandaliseren door puriteinse mensen. Seffens krijgt IS nog inspiratie: geen aanslagen meer maar schatten vernietigen. Die fase hebben we nog maar even gehad met die opgeblazen en kapotgeslagen tempels. Wat staat ons nog te wachten ?

  • diane colman

    Er zijn ernstiger dingen aan de gang in onze beschaafde wereld.... dan een paar blote vrouwen in het water die te onderdanig zouden zijn???? Onnozel...

  • Zjeppe Fierens

    Zijn ze daar misschien op hun hoofd gevallen? Ik merk dat deze "veranderingen" zich steevast voordoen omwille van tegenkantingen uit moslimhoek.