Stints in de ban na drama aan Nederlandse spoorovergang waarbij 4 kinderen omkwamen

Een stint in gebruik in het Nederlandse Zwijndrecht (Zuid-Holland).
AD Een stint in gebruik in het Nederlandse Zwijndrecht (Zuid-Holland).
De vier kinderen die vanochtend omkwamen bij een ongeluk op een spoorwegovergang in het Nederlandse Oss, werden vervoerd in een elektrische bolderkar van het type stint. Deze karretjes, waarbij de bestuurder al staand stuurt, zijn in opmars bij kinderdagverblijven. Er rijden er momenteel zo'n 3.000 rond in Nederland. In ons land zouden tot honderd stints in het bezit zijn van kinderdagverblijven. Ook bpost gebruikt het voertuig.

Intussen zien meerdere kinderopvangorganisaties in Nederland af van het gebruik ervan. Hoewel de oorzaak van het ongeval in Oss nog niet duidelijk is, willen veel organisaties voorlopig geen risico lopen met de karretjes.

Wat is het?

De elektrische bolderkar is van Nederlandse makelij en heeft een maximumsnelheid van 17 kilometer per uur. De actieradius is 25 kilometer. Volgens de website stintum.com is de remweg 3,5 meter bij een snelheid van 15 km/u. De kar weegt 218 kilo en is 229 cm lang en 100 cm breed.

Het wagentje biedt plaats aan maximaal tien kinderen. De bestuurder staat rechtop achter de bak waarin de passagiers zitten. De stint is voorzien van heupgordels en valt in de verkeerscategorie "bijzondere bromfiets". Na een korte cursus mag iedereen vanaf zestien jaar ermee rijden. Een helm, rijbewijs of kenteken zijn niet nodig. 
De kar mag op het fietspad rijden.

'Gevaarlijk'

De stint is goedgekeurd door de Nederlandse Rijksdienst voor Wegverkeer, maar Veilig Verkeer Nederland noemde de stint in april nog 'gevaarlijk'. Bestuurders zouden vaak niet vaardig genoeg zijn om de karren te besturen. Tot nog toe waren er echter nooit ongelukken gemeld.

Beeld van de berging van de bakfiets bij de spoorwegovergang in Oss.
ANP Beeld van de berging van de bakfiets bij de spoorwegovergang in Oss.

Mokerslag voor maker

Het dodelijke ongeval is als een mokerslag aangekomen bij het bedrijf dat de stint-karren maakt. De zwaar aangeslagen eigenaar Edwin Renzen kan vooralsnog alleen maar gissen naar de oorzaak, maar is meteen naar Oss afgereisd om de getroffen kinderopvang bijstand te bieden.

Volgens Renzen worden wekelijks tussen de 50.000 en 60.000 kinderen met een stint vervoerd. "Natuurlijk kan er, net als bij elk ander voertuig, van alles stukgaan", zegt hij. "Lekke banden komen het vaakst voor, maar er zijn ook weleens problemen met de accu's."

"Het is een nieuw voertuig", vervolgt hij. "Zoals alles dat splinternieuw is, werkt het perfect in de showroom, maar komen eventuele problemen pas naar voren in het veld. Alles wordt zorgvuldig gesignaleerd en herzien. Maar op zich is dit geen hogere wiskunde of spannende techniek. Een stint is opgebouwd uit allemaal al bestaande onderdelen. Het is een goed voertuig."

Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss

Edwin Renzen, de man die de stint ontwierp

Net vanuit idee van verkeersveiligheid

Het bittere is dat de Nederlander juist vanuit het perspectief van verkeersveiligheid het initiatief nam voor de ontwikkeling van de stint. "Kinderen worden vaak met busjes voor scholen opgepikt. Dat leidt tot drukke en onoverzichtelijke situaties waaruit al vaker dodelijke ongevallen volgden. We hebben met de stint de veiligheid juist op nummer 1 gezet.''

Renzen voelt zich persoonlijk betrokken bij het ongeval. "Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss."

Beeldredactie HC

Kosten besparen

De stint is de laatste tijd tot een populair vervoersmiddel bij kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangplaatsen uitgegroeid als alternatief voor busjes of taxi's, ook omdat zo de kosten van een chauffeur kunnen worden bespaard. Het voertuig wordt ook ingezet als gladheidsbestrijding en als bezorgkarretje. Ook is het ding milieuvriendelijk.  De vrouw of man die het karretje bestuurt, kan zich ondertussen meer bezighouden met de kinderen. 

In ons land zouden tot honderd stints worden gebruikt in kinderdagverblijven. Een kinderdagverblijf in Haacht kocht recent nog een stint aan, om kinderen "veilig en makkelijk" van school naar de naschoolse opvang te kunnen brengen Ook bpost gebruikt het voertuig.

Onderstaande video toont beelden van de stint in Haacht:




73 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Freddy De Vos

    Mogen deze op onze openbare weg rijden? Voldoen zij aan een CE keuring en is het wettelijk?

  • Leo Duym

    @rudolf jacobs, er gebeuren dagelijks relatief veel ongevallen en vele bijna ongevallen met en door bakfietsen; ik heb al meerdere keren met mijn fiets moeten uitwijken voor een veel te brede bakfiets. Relatief, zeg ik, omdat er nog niet veel rijden, maar de verkoop ervan gaat elke dag in stijgende lijn.

  • Mike Sabbe

    Is gewoon een ENORM spijtig ongeval ,maar om direct te roepen om te verbieden omdat er een ongeval is gebeurd gaat een beetje te ver. Dan moet je auto's vliegtuigen en alle andere voertuigen die een ernstig ongeval hadden ook verbieden ??? (minder snel zou al veel doen 10km/h en helm)

  • geert noels

    ik zou die stints voorlopig verbieden tot ze volledig aangepast zijn voor meer veiligheid..maar 218 kg is zoals een zware moto en zou sowieso met een noodstop knop moeten voorzien zijn,wat hier niet het geval was..Een ontwerp met cruciale fouten.

  • Bob(Robert) Bruyland

    Stuursysteem achteraan is levensgevaarlijk aan die snelheid en met zo een hoog zwaartepunt.Met een automatische snelheidsbeperking tot 10/u zou veel voorkomen.opde video zie je nog niet de helft door slechte montage.