Stint mag per direct niet meer de weg op in Nederland, Belgisch verkeersinstituut wil dat ons land volgt

Kinderen worden vervoerd in een Stint.
Wikimedia Commons Kinderen worden vervoerd in een Stint.
De Stint is niet meer toegestaan op Nederlandse wegen. Dat heeft de Nederlandse minister Cora Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) beslist. Haar besluit volgt op het ongeluk in Oss, waarbij een Stint onder een trein terechtkwam. Vier kinderen kwamen om het leven, een kind en een begeleidster overleefden. Het Belgische verkeersinstituut Vias wil dat ons land dezelfde beslissing neemt, meldt de VRT.

Volgens onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de elektrische bolderkar "potentiële veiligheidsrisico's". Uit voorlopige resultaten zijn er twijfels gerezen over de technische constructie van het voertuig. Dit zou volgens de onderzoekers ertoe kunnen leiden dat de Stint stilvalt of juist niet meer remt. Ook zijn er technische wijzigingen aan de kar doorgevoerd zonder dat het ministerie op de hoogte was gebracht.

Uit de eerste testen blijkt concreet dat de kar door een onderbreking of verstoring in het stroomsysteem naar de maximale snelheid kan gaan. De bestuurder kan de snelheid dan niet meer regelen met de gashandel. Verder kan de gasveer afbreken en blijkt de handrem in bepaalde gevallen niet krachtig genoeg om de wagen stoppen.

De Nederlandse minister heeft op basis van deze nieuwe info besloten de Stint uit voorzorg te schorsen. Dit houdt in dat de elektrische karren vanaf middernacht niet meer zijn toegestaan op de Nederlandse openbare weg. "De bevindingen kunnen een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers", aldus een verklaring van het ministerie. 

ANP

"Drama"

De eerste bevindingen werden dit weekend met de fabrikant van de Stints besproken. Die bleek niet bereid te zijn tot een terugroepactie. Ook wilde hij de Stints niet (laten) stilzetten, ondanks aandringen van de ILT. De karren worden veel gehuurd of geleased door kinderdagverblijven.

"Vervoerstechnisch gewoon een drama. Voor kinderdagverblijven, vervoersbedrijven en ook wel een beetje voor ons", reageerde fabrikant Edwin Renzen in EenVandaag. "Dit gaat een beetje te snel, we hadden ook met experts door kunnen praten. Maar daar wilden ze niet naar luisteren. Dit is de beslissing: het is zoals het is.''

"De veiligheid moet voorop staan. Daarom heb ik dit besluit genomen", aldus Van Nieuwenhuizen.

"Beslissing Nederland volgen"

In ons land zijn er veel minder Stints op de weg dan bij onze noorderburen, maar volgens het Belgische verkeersinstituut Vias gaat het toch om zo'n 75 tot 100 karren. Vias wil dat België nu volgt. "Zolang er geen onderzoek is dat aantoont dat ze veilig zijn, lijkt het ons aangewezen om de beslissing van Nederland te volgen", zegt woordvoerder Stef Willems op Radio 1.

Bekijk ook: zo vervoer je kinderen met een Stint




73 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bob(Robert) Bruyland

    Dit is nooit toegelaten geweest maar ja voor een cng plakkertje dat wat scheef hangt op je achterruit word je op de tc afgekeurd.Als je met 10 pasagiers + bestuurder een aangepast rijbewijs moet hebben word het voor dit door de vingers gezien met alle gevolgen vandien.De regering loopt voor alles,alles,alles,alles, hopeloos achter en dit ten koste van de burger,letterlijk.

  • Hugo Van Haevre

    Men zou toch denken dat een vervoermiddel voor kinderen, extra getest zouden zijn ,blijkbaar niet dus,

  • Louis Verdonck

    Wat een domme reacties hier weeral! Een fiets of een auto is technisch veilig. de ongevallen die er mee gebeuren zijn meestal door menselijke fouten. In dit geval gaat het om een ongeval door een constructiefout, dat is gewoonweg compleet anders. Dus terecht dat als een voertuig technisch niet veilig is, deze uit het verkeer wordt gehaald. Een fiets of een auto zijn technisch veilig vanuit de fabriek.

  • Louis Verdonck

    Een bakfiets is sowieso een gevaarte dat niet thuishoort in het verkeer en al helemaal niet de elektrische bakfietsen. Te groot, te lomp, te snel, te onhandig... maar ja, Groen moet en zal het doordrukken, iedereen op de bakfiets.

  • Ivan Dejonghe

    elk electonissnufje zal iets haperen zo ook met de wagens enz kortsluiting dingen die plots uitvallen enz ontploffingsgevaar