Speciale ‘asielbus’ voor overlastgevende asielzoekers in Nederland

Het zou gaan om een klein groepje uitgeprocedeerde asielzoekers die weigeren te betalen, keet schoppen en soms chauffeurs bedreigen. In beeld het asielzoekerscentrum in Ter Apel, archiefbeeld.
ANP Het zou gaan om een klein groepje uitgeprocedeerde asielzoekers die weigeren te betalen, keet schoppen en soms chauffeurs bedreigen. In beeld het asielzoekerscentrum in Ter Apel, archiefbeeld.
Sinds gisteren is ze een feit: de speciale ‘asielbus’ voor asielzoekers in het Nederlandse Ter Apel. Aanleiding voor de aparte pendeldienst in het Groningse dorp is overlast van asielzoekers op het gewone openbaar vervoer. Het hoeft niet de verbazen dat de bus de gemoederen bij onze noorderburen danig doet oplopen.

Het was slechts een kleine groep migranten uit het asielzoekerscentrum van Ter Apel die de boel verziekte. Maar die paar onruststokers zorgen wel al jaren voor overlast op buslijn 73 naar Emmen. Zo beschadigden ze bussen en vielen ze passagiers lastig. Ze waren ook soms agressief en gewelddadig tegen de reizigers en de chauffeurs. 

Vorige maand nog ging een video van de wantoestanden rond op sociale media. Vier jonge asielzoekers wilden samen met één kaartje reizen, maar werden geweigerd. Het mondde uit in een scheldpartij tegenover de toezichthouder en de chauffeur en stevige schoppen en meppen op de bus. Een verbouwereerde passagier filmde. Lijn 73 werd omgedoopt tot de ‘agressielijn’. 

Uitgeprocedeerd

Het zou veelal gaan om asielzoekers uit zogenaamde veilige landen waarvan de aanvraag voor een verblijfsvergunning is afgewezen. “Ze moeten het land worden uitgezet en veroorzaken overlast omdat ze toch niks te verliezen hebben”, aldus vervoerder Q-buzz tegen RTL Nieuws. Asielzoekers uit Jemen en Syrië in Ter Apel weten van de overlast en kijken die met lede ogen aan. “Hopelijk zien mensen ons er niet allemaal voor aan”, zeggen ze aan De Telegraaf. “Want wij zijn echt niet zo.’’

De buschauffeurs hadden er in ieder geval schoon genoeg van en dreigden met een boycot. “Ze waren het zat”, aldus Q-buzz. En dus werd er actie ondernomen. Vanaf nu rijdt een speciale ‘asielbus’ enkel voor asielzoekers van Ter Apel naar Emmen en terug, zodat de veiligheid kan gewaarborgd worden en de gewone reizigers van lijn 73 niet meer geconfronteerd worden met de problemen. 

Proef

De proef – bedacht door staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Mark Harbers (VVD) – zal in eerste instantie drie maanden duren. De bus zal in die periode 1 keer per uur het traject naar en van de Drentse stad rijden, asielzoekers kunnen hun retourkaartje op het terrein van hun asielcentrum kopen. Ze worden door begeleiders naar de bussen gebracht om opstootjes te voorkomen. 

“Beloning”

De speciale pendelbus voor asielzoekers valt niet overal in goede aarde. “Het is bijzonder triest dat dit noodzakelijk is”, stelt VVD-gemeenteraadslid Klaas Buigel in een reactie aan De Telegraaf. Het raadslid acht de ingreep wel echt nodig, gelet op de overlast. “Soms moet je out of the box denken en een onpopulaire maatregel zoals deze durven nemen”, stelt Buigel. Maar “slecht gedrag belonen, dat mag eigenlijk niet”, voegt hij toe. 

Dat vindt ook de extreemrechtse partij PVV van Geert Wilders. Met de maatregel van Harbers “wordt ‘asieltuig’ beloond met een eigen buslijn”, schreef Tweede Kamerlid Sietse Fritsma (PVV) eerder in een Kamervraag aan de staatssecretaris. 

Ik heb liever een toegangsverbod voor het openbaar vervoer. Waarom hebben deze mensen daar überhaupt nog recht op?

Bente Becker (VVD)

Bente Becker (VVD) noemde de aparte busdienst eerder ‘niet de bedoeling’. “Ik heb liever een toegangsverbod voor het openbaar vervoer”, zei de partijgenote van Harbers eerder. “Waarom hebben deze mensen daar überhaupt nog recht op?” Er is ook twijfel of de maatregel de overlastproblemen wel echt zal oplossen. SP’er Jasper Van Dijk vindt de pendelbus een “fijne oplossing voor passagiers en buschauffeurs”. “Maar buiten hen is er niemand die dit begrijpt.”

Niet gratis

Dat de busverbinding oorspronkelijk veel minder zou gaan kosten dan een gewoon retourticket – of zelfs gratis zou worden - zorgde evenzeer voor commotie in de Tweede Kamer. “De wereld op zijn kop”, noemde Van Dijk dat. Een meerderheid was het daarmee eens. De Kamer bepaalde uiteindelijk dat een kaartje niet gratis mocht zijn, 7 euro werd de prijs. 

Vrijwel de hele Tweede Kamer wil ook dat asielzoekers die overlast veroorzaken zo hard mogelijk worden aangepakt. Zwaardere straffen voor lichte vergrijpen, gebiedsverboden, vaker voorarrest inzetten, ... veel ideeën passeerden de revue in een debat vorige maand.

Niet alle vluchtelingen zijn slecht. Wij willen gewoon een normale bus. We zijn mensen, geen dieren

Asielzoekster

“Geen dieren”

Gisteren waren er de eerste ritten van de veelbesproken buslijn. Die verliepen zonder problemen. Een migrante die voor het eerst de asielbus nam, reageerde vooral verbaasd bij RTV Drente. “Ik zie inderdaad dat sommige mensen zich niet goed gedragen, maar niet alle vluchtelingen zijn slecht. Wij willen gewoon een normale bus. We zijn mensen, geen dieren.”

“Het is jammer dat een kleine groep het verpest voor de rest”, aldus een buschauffeur. “We willen bereiken dat uiteindelijk iedereen weer met de ‘normale’ bus mee kan.”

De Nederlandse koning Willem-Alexander in gesprek met een medewerker in het noodopvangpaviljoen aan het asielzoekerscentrum (AZC) in Ter Apel (Archiefbeeld).
ANP De Nederlandse koning Willem-Alexander in gesprek met een medewerker in het noodopvangpaviljoen aan het asielzoekerscentrum (AZC) in Ter Apel (Archiefbeeld).



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.