Software-update mogelijk oorzaak van Airbus A220-motorproblemen

Een Airbus A220 van Swiss op de luchthaven van Zürich.
REUTERS Een Airbus A220 van Swiss op de luchthaven van Zürich.
De motorproblemen bij de Airbus A220-toestellen zijn mogelijk het gevolg van een software-update die leidde tot onverwachte vibraties. Dat bericht Reuters op gezag van bronnen die op de hoogte zijn van de zaak. Motorfabrikant Pratt & Whitney breidde het onderzoek uit naar gelijkaardige motoren bij toestellen over de hele wereld.

Swiss hield op 15 oktober haar vloot A220-vliegtuigen aan de grond nadat een derde toestel in drie maanden tijd moest omgeleid worden wegens motorschade. Niemand raakte gewond bij de drie incidenten, die plaatsvonden tijdens vluchten tussen Londen en Genève, maar van twee motoren werden wel onderdelen teruggevonden op de grond.

De onderzoekers concentreren zich momenteel op recente wijzigingen in de motorsoftware waarbij onderdelen die instaan voor de luchtcompressie in de motor mogelijk zo afgesteld werden dat ze leidden tot gevaarlijke trillingen. Dat vertelden twee mensen die op de hoogte zijn van het onderzoek aan Reuters. De problemen bij Swiss begonnen zich immers voor te doen na een software-update. 

Voorlopig worden de vliegtuigen niet aan de grond gehouden, maar de piloten worden aangevraagd om niet meer dan 95 procent van de maximale stuwkracht van het toestel te gebruiken wanneer ze hoger dan 29.000 voet vliegen. 
Daarmee hopen ze het risico op een nieuw incident te vermijden tot de oorzaak van de motorproblemen bij Swiss duidelijk is.

Een nieuwe software-update zou het probleem kunnen verhelpen, maar die update zou pas begin volgend jaar klaar zijn. Andere oorzaken voor het problemen werden echter nog niet uitgesloten.

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart zegt dat het de situatie nauwlettend opvolgt en samenwerkt met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Greg Hayes, CEO van United Technologies, het moederbedrijf van Pratt & Whitney, is ervan overtuigd dat de oorzaak van het probleem snel gevonden zal worden en hij behoudt het vertrouwen in de nieuwe, brandstofbesparende motor. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.