Schip met 32 geredde migranten al zes dagen op zoek naar haven

De Sea Watch 3 heeft nog altijd geen veilige haven kunnen bereiken.
AP De Sea Watch 3 heeft nog altijd geen veilige haven kunnen bereiken.
Het onder Nederlandse vlag varende schip ‘Sea Watch 3' heeft zes dagen na een reddingsactie op de Middellandse Zee nog altijd geen veilige haven kunnen bereiken. De 32 op zee geredde migranten hebben de kerstdagen noodgedwongen aan boord doorgebracht. Een oplossing is niet in zicht.

Reddingsorganisatie Sea Watch heeft Nederland en andere landen om hulp gevraagd, maar zegt te stuiten op "grote politieke onwil". Malta en Italië willen het schip niet in hun havens binnenlaten. Andere landen in de regio hebben nog niet gereageerd op hulpverzoeken. 

Volgens Sea Watch heeft ook de Nederlandse kustwacht een oproep gedaan aan havensteden rond de Middellandse Zee om de opvarenden aan wal te laten gaan. "Nederland heeft als vlaggenstaat een juridische verantwoordelijkheid", zegt een woordvoerder van de hulporganisatie. Hij erkent dat Nederland niet zelf verplicht is om de opvarenden, die onder meer uit Soedan, Libië en Mali komen, op te nemen. "Maar Nederland heeft wel ook een humanitaire verantwoordelijkheid.”

De opvarenden van de Sea-Watch 3, onder wie een aantal kinderen, maken het naar omstandigheden goed. Het schip is goed uitgerust en heeft onder meer een medisch team aan boord. “Maar de winter op de Middellandse Zee, met zijn verraderlijke weer, eist zijn tol op de al verzwakte mensen’’, aldus missieleider Philip Hahn.

Het schip heeft 32 op zee geredde migranten aan boord.
AP Het schip heeft 32 op zee geredde migranten aan boord.
AP



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • luc delaet

    laat ze naar New-York varen de VN zal ze met open armen ontvangen.

  • Ludo Wouters

    Dat de EU eens stopt om die NGO's te sponseren. Die krijgen jaarlijks 11,3 miljard euro en de EU weet zelfs niet eens waar ze dat geld aan spenderen. Aan de "ferry diensten" zeker wel. Zo'n schip vaart niet gratis denk ik dan.

  • Patrick Voet

    Als voorbedachte rade het verschil maakt tussen doodslag en moord, maakt voorbedachte rade dan ook het verschil tussen redden en smokkelen? Had dat schip een toevallige noodoproep ontvangen, of waren ze aanwezig met voorbedachte rade en actief op zoek naar illegale migranten?

  • Peter Vekemans

    Waarom proberen ze niet in Morocco , Tunisie of Turkije? Die landen liggen toch ook aan de Middelandse zee?

  • Conny Van den Bosch

    Opgepikt aan de Libische kust en dan naar Europa varen? Men zou de kapitein en bemanning moeten beschuldigen van het onnodig in gevaar brengen van de "drenkelingen". Ondertussen wordt dit trucje dus ook al toegepast aan onze kusten, met een gammel overladen bootje hier vertrekken en zich dan laten redden en afzetten in Engeland.