Ryanair schroeft aanbod op Eindhoven terug

De Ierse prijsvechter gaat klacht indienen

CEO Michael O'Leary van Ryanair tijdens een persconferentie over de toekomstplannen van de luchtvaartmaatschappij.
anp CEO Michael O'Leary van Ryanair tijdens een persconferentie over de toekomstplannen van de luchtvaartmaatschappij.
Luchtvaartmaatschappij Ryanair wil verder groeien in Nederland maar krijgt de daarvoor benodigde start- en landingstijden niet. De Ierse prijsvechter vermoedt dat de Nederlandse overheid KLM en Transavia wil beschermen en gaat daarover klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en bij de Europese Commissie. Op de luchthaven van Eindhoven schroeft de lagekostenmaatschappij het aanbod terug.

De Ierse prijsvechter wilde dit najaar nieuwe routes openen op Eindhoven Airport, maar kreeg van de overheid geen extra slots toegewezen. Topman Michael O'Leary is daar woedend over. Had KLM of Transavia gevraagd om uitbreiding van de capaciteit, dan zou dat volgens hem geen enkel probleem zijn geweest.

Het bedrijf ziet zich nu gedwongen drie van de geplande verbindingen op Eindhoven helemaal te schrappen en drie andere routes te verplaatsen naar het nabijgelegen Weeze in Duitsland. Zes andere bestemmingen worden minder vaak aangevlogen vanaf de Brabantse luchthaven dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Op het overvolle Schiphol is momenteel evenmin groei mogelijk. De opening van Lelystad Airport, waar vakantievluchten op termijn onderdak moeten gaan vinden, is verschoven van 2018 naar 2019. Bovendien is de geplande capaciteit daar volgens O'Leary veel te beperkt. "Dertien vluchten per dag, daar kun je geen bedrijf op laten draaien", zei hij.