Ryanair: "Reizigers die getroffen werden door interne staking moeten niet vergoed worden"

AFP
Ryanair hoeft geen compensatie te betalen aan reizigers die hun vlucht geannuleerd zagen ten gevolge van een interne staking. Dat meldt de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij zelf. Het bedrijf beroept zich daarvoor op een recente beslissing van de handelsrechtbank van Barcelona. "De stakingen vonden plaats buiten onze wil om", luidt de uitleg.

Het bedrijf heeft naar eigen zeggen de Europese wetgeving volledig nageleefd: getroffen klanten werden overgeboekt of terugbetaald en werden bijgestaan met accommodatie en maaltijden. "We gingen als bedrijf niet akkoord met die annuleringen, vandaar dat de compensatie EU261 niet van toepassing is. Iets wat bevestigd werd door de rechtbank van Barcelona."

Test-Aankoop riep getroffen passagiers op om zich kenbaar te maken. De consumentenorganisatie maakt zich geen zorgen. "Onze actie is gesteund op de volledige Europese jurisprudentie", aldus woordvoerder Jean-Philippe Ducart. "De annuleringen van vluchten zijn het gevolg van een staking van het personeel van de maatschappij. Het gaat dus niet om overmacht. De FOD Mobiliteit heeft bovendien bevestigd dat de getroffen reizigers recht hebben op een compensatie."

Ryanair kreeg de voorbije maanden in Europa te maken met drie stakingen. De laatste dateert van 28 september, toen het cabinepersoneel in vijf landen het werk neerlegde: België, Italië, Nederland, Spanje en Portugal. Piloten uit België, Nederland en Duitsland sloten zich aan bij de actie. 




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Koen Meulkens

    Freddy De Vos...slecht draaien? De eerste 6 maand 1.2 miljard winst op een omzet van 4.8. Als dat slecht is, wat noem jij dan wel goed?

  • Freddy De Vos

    Ryanair moet wel opdraaien voor die kosten! Aangezien het hun fout is dat hun personeel staakt! Mochten zij de wetten naleven en hun personeel behandelen met respect, hadden deze geen reden om te staken. Tenslotte is het ook dom van de mensen, om in zo'n vliegtuigonderneming hun geld te steken. Je weet dat het bedrijf slecht draait, geen respect geeft en aan wetgeving hun voeten veegt. Ga je dan echt vanwege de prijs toch vliegen met zo'n klungel bedrijf?

  • Jurgen Van Den Bergh

    Inderdaad Erwin. Maar je weet, voor geld danst den beer.

  • Erwin Vandriessche

    Als Ryanair dan toch niet inzit met zijn personeel en passagiers, waarom dan nog een ticket boeken bij die Ierse onmenselijke maatschappij? Laat die maatschappij toch links liggen! Er zijn andere maatschappijen die misschien iets duurder zijn, maar menselijker te werk gaan! En dat onze EU parlementsleden eens harde taal spreken tegen die maatschappij! Als ze niet voldoen aan de EU wetten en normen, gewoon licentie en landingsrechten intrekken. Dat zal voor mister Ryanair pas een regel zijn!

  • Peter Croeckaert

    heel simpel, stop boekingen bij Ryanair! Mensen willen bedrogen worden.