Ryanair mag piloten Eindhoven niet overplaatsen naar buitenland

REUTERS
De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair heeft zonder goede reden besloten dat de basis op Eindhoven Airport dichtgaat en mag de Nederlandse piloten daarom niet overplaatsen naar het buitenland. De rechter in het Nederlandse Den Bosch heeft dat vandaag bepaald in een kort geding. Het cabinepersoneel had de zaak aangespannen vanwege de plotselinge sluiting van de basis van de Ierse prijsvechter op het Eindhovense vliegveld.

Volgens de rechter heeft Ryanair zijn bevoegdheid misbruikt door de sluiting van de basis aan te kondigen. De bedrijfseconomische redenen voor de sluiting zijn niet aangetoond. Het heeft er volgens de rechter alle schijn van dat het besluit tot sluiting is genomen als sanctie voor twee stakingen.

Na het vastlopen van de onderhandelingen over een nieuwe cao legden de piloten van Ryanair in augustus het werk voor het eerst neer. Na de eerste staking kregen de medewerkers een brief dat de basis in Eindhoven sluit als er nog een keer zou worden gestaakt.

Eind september volgde een nieuwe staking en enkele dagen laten kondigde de luchtvaartmaatschappij de sluiting van de basis aan vanaf 5 november, inclusief de overplaatsing van de piloten.

Volgens de rechter heeft Ryanair geen rekening gehouden met de ingrijpende gevolgen voor de piloten. Ze mogen niet worden overgeplaatst, moeten worden doorbetaald en de luchtvaartmaatschappij moet zorgen dat ze genoeg vlieguren kunnen maken.

In een reactie heeft Ryanair al laten weten dat het in beroep gaat tegen de uitspraak. De basis van budgetluchtvaartmaatschappij in Eindhoven gaat volgende week gewoon dicht en een uitspraak van de rechter in kort geding doet daar niets aan af, stelt het Ierse bedrijf. 

De piloten van Ryanair legden in Eindhoven Airport voor het eerst het werk neer in augustus na het vastlopen van de onderhandelingen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Na de eerste staking kregen de medewerkers een brief dat de basis in Eindhoven sluit als er opnieuw zou worden gestaakt. Eind september volgde een nieuwe staking en enkele dagen laten kondigde de luchtvaartmaatschappij de sluiting van de basis aan vanaf 5 november, inclusief de overplaatsing van de piloten.

Lokale arbeidsrecht

Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) en zijn collega’s uit Nederland, Luxemburg, Duitsland en Italië dringen er bij luchtvaartmaatschappij Ryanair op aan overal het lokale arbeidsrecht toe te passen. België bereikte al een principeakkoord met de Ierse prijsvechter, maar Peeters wil “solidair zijn met andere landen door als één stem aan te dringen op de toepassing van het lokale arbeidsrecht.”

Ryanair past ten laatste vanaf 31 januari volgend jaar de Belgische arbeidswetgeving toe op zijn personeel in ons land. De vakbonden en directie tekenden daar vorige week een akkoord voor.




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marten van Hoorn

    @Dirk Bytebier: niet zondermeer: Allereerst gaat het over het' onderhandelen over een collectieve overeenkomst die aan zijn einde komt. Er is dus op dat moment een reden. En daarnaast dient de werkgever nog akkoorden na te komen.

  • Johnny Temmerman

    wie gaat eindelijk dit corrupte bedrijf eens zijn landingsrechten afnemen ? Enige wat daar telt is mensen uitzuigen om zelf chatrijk te worden.Dit zelfs ten koste van veiligheid die in deze sector echt nodig is.

  • Dietrich Van Helder

    Waar zijn nu al die azijnpissers over de staking in Zaventem? 'Wij gaan naar Eindhoven, daar staken ze nooit'.

  • mark germanus

    Ryanair kan den ineens ook in Belgie sluiten, en als ze dan toch bezig zijn kun je Zaventem geheel sluiten,want die staken toch alle 5 minuten. In Nederland en Duitsland gaat het vlugger en beter.Sorry guys !

  • Jan Van Leive

    Peeters gaat weer de clown uithangen , straks doen ze Belgie ook dicht want ,dat verhaaltje van niet mogen sluiten is wel naïef . Iedereen sluit wanneer hij wil , behalve wanneer er staatssubsidies mee gemoeid zijn ,Catterpillar , Ford , Opel, DHL , Renault ...... en noem maar op en die kregen zelfs staatssteun , waarom hebben wij dan geen van die wereldvreemde slabberdoeken zo een uitspraak laten doen ? O 'Really zal er eens flink mee lachen