Ryanair gebruikt vanaf november niet langer luchthaven Eindhoven

Cabinepersoneel en piloten van Ryanair staakten afgelopen vrijdag op Eindhoven Airport voor betere arbeidsomstandigheden en meer loon. Ook riepen ze de Ierse prijsvechter op de lokale wet en regelgeving toe te passen.
ANP Cabinepersoneel en piloten van Ryanair staakten afgelopen vrijdag op Eindhoven Airport voor betere arbeidsomstandigheden en meer loon. Ook riepen ze de Ierse prijsvechter op de lokale wet en regelgeving toe te passen.
Ryanair wil begin november stoppen met vluchten van en naar Eindhoven Airport, de luchthaven op zo'n dik half uurtje rijden van Turnhout. De Ierse prijsvechter wil deze vluchten voortaan vanuit andere luchthavens afhandelen. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de circa 50 piloten en het 150 man tellende cabinepersoneel dat is gestationeerd in Eindhoven. Op vrijdag legde het Ryanairpersoneel - net zoals in Zaventem en Charleroi - nog het werk neer.

Ryanair voelt de impact van de recente stakingen. Ook lagere aantallen passagiers en de hogere olieprijzen doen het luchtvaartbedrijf pijn. Behalve de basis in Eindhoven, die goed is voor vier vliegtuigen, sluit de onderneming per 5 november ook haar basis nabij de Duitse stad Bremen.

'Dreigement'

De Nederlandse pilotenvakbond VNV is niet te spreken over de beslissing. De aankondiging geldt in elk geval voor komende winter en mogelijk langer. De vakbond houdt er rekening mee dat het om een dreigement gaat, om extra druk te zetten op de bonden in hun conflict over de arbeidsvoorwaarden die de prijsvechter hanteert. Eerder dreigde Ryanair ook al eens met een sluiting van zijn basis in Dublin, maar dat ging uiteindelijk niet door.

De maatschappij waar Michael O'Leary de plak zwaait, verlaagde vandaag tevens de winstverwachting voor het gebroken boekjaar. Ryanair rekent momenteel op een winst voor het boekjaar dat eind maart volgend jaar eindigt van 1,1 miljard tot 1,2 miljard euro. Eerder werd nog uitgegaan van een resultaat van 1,25 miljard tot 1,35 miljard euro.

Volgens de onderneming zijn de boekingen voor de komende vakantieperioden in oktober en december lager, door zorgen bij passagiers over nieuwe stakingen. Het bedrijf rekende tot vorige week nog op goede kwartalen, maar zag door grote stakingen het vertrouwen van klanten duidelijk afnemen. Daar komt bij dat de brandstofkosten dit jaar bijna een half miljard euro hoger zijn, doordat de luchtvaarder niet alle prijsschommelingen van olie heeft kunnen afdekken.

ANP
ANP



45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter maas

    Geen probleem,dan nemen we daar Transavia wel. Blijft goedkoper om te vliegen en je auto daar laten staan dan eender waar in Belgie.

  • Gert Verstappen

    Vakbonden... *zucht*

  • Wim Hellemans

    allemaal de schuld van degene die wel de "show" van vakantie willen maar niet ervoor willen betalen, maar owé als dochter/zoonlief onder slechte arbeidsomstandigheden moet werken, dan is t klagen & zagen dat de klok slaat.

  • Norma Campomizzi

    Charleroi kun je wel nog boeken hoor.

  • Norma Campomizzi

    Er staat wel duidelijk dat ze willen stoppen met vluchten van en naar Eindhoven!