Rond verkiezingen zagen tien miljoen Amerikanen Russische Facebook-advertenties

reuters
Zo'n 10 miljoen Amerikanen hebben rond de presidentsverkiezingen via Facebook naar advertenties gekeken die in verband worden gebracht met Russische pogingen de verkiezing te beïnvloeden. Dat gebeurde volgens het techbedrijf overigens in veel gevallen pas na de verkiezingen in de Verenigde Staten.

"44 procent van de advertenties werd voor de Amerikaanse verkiezing van 8 november 2016 bekeken; bij 56 procent gebeurde dat erna'', aldus Facebook in een schriftelijke toelichting. De advertenties leken vaak te draaien om gevoelige maatschappelijke en politieke kwesties, zoals wapenbezit, migratie en de positie van seksuele minderheden in de samenleving.

"Ruslandgrap"

Het bedrijf had gisteren gemeld dat het informatie meer dan drieduizend verdachte advertenties heeft overgedragen aan onderzoekers van het Amerikaanse parlement. Zij zoeken uit of Rusland heeft geprobeerd de verkiezing te beïnvloeden ten gunste van Donald Trump. Trump beklaagde zich vorige maand nog over de kwestie. "De Ruslandgrap gaat door. Nu zijn het weer advertenties op Facebook'', schreef de president toen op Twitter.

Eerder op de dag had Facebook al aangekondigd zo'n duizend nieuwe werknemers te willen aannemen om advertenties vooraf te screenen. Daarmee hoopt het bedrijf te voorkomen dat het in de toekomst zal worden gebruikt voor propagandadoeleinden. 




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Che Guevara

    Op maat van de anti Rusland lobby gemaakt rapport.Vreemd dat Facebook na een eerste diepgaand onderzoek niets onregelmatig vond en nu ineens wel.

  • Johny Lapeire

    Heb daar niets van gemeekt op FB.

  • Pimpernel

    Wat maakt het nog uit, het was kiezen tussen Trump of Clinton, wat konden de Russen daarmee dan bereiken?