Romp van Boeing 777X barst tijdens stresstest

De vleugeltip van een 777X tijdens de productie. Archiefbeeld.
REUTERS De vleugeltip van een 777X tijdens de productie. Archiefbeeld.
Bij een stresstest om de structurele sterkte van de Boeing 777X te bepalen in september, is de romp van het vliegtuig volledig gescheurd. Boeing gaf geen details over die test, maar de Seattle Times kon de hand leggen op beelden waarop te zien is dat de schade groter is dan eerder was bekendgemaakt.

Het testvliegtuig is onherstelbaar beschadigd. Zo is de romp net achter de vleugel opengescheurd en vloog ook een deur voor passagiers uit het toestel.

De vliegtuigbouwer laat in een mededeling weten dat er nog geen volledige analyse is gemaakt van het incident. Maar “wat we tot nu toe hebben gezien, bevestigt onze eerdere beoordeling dat dit geen significante invloed zal hebben op het ontwerp of onze voorbereidingen voor de eerste testvlucht”, klinkt het.

Volgens Boeing-woordoverder Paul Bergman zal de test niet voor extra vertragingen zorgen. De eerste vlucht met de 777X werd eerder al uitgesteld door problemen met de ontwikkeling van de motor. Bedoeling is nog steeds om de eerste vlucht begin 2020 uit te voeren zodat het eerste toestel in 2021 geleverd kan worden aan een luchtvaartmaatschappij.

Een Boeing-fabriek in Everett, Washington in de VS.
REUTERS Een Boeing-fabriek in Everett, Washington in de VS.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lucien Mertens

    Natuurlijk niet, als er overmatige kracht gezet wordt tijdens die stresstest barst uiteindelijk àlles. Om het "wanneer" te bepalen dienen ze juist.

  • Jan De Korte

    En toch gaat men er meet door?