Rolling Stone magazine laat blunder onderzoeken

Studenten protesteren nadat het artikel werd gepubliceerd.
AP Studenten protesteren nadat het artikel werd gepubliceerd.
Rolling Stone heeft de beroemde School voor Journalistiek van Columbia gevraagd om een onderzoek te voeren naar een recente blunder. Het Amerikaanse tijdschrift, waarin Hunter S. Thompson en Tom Wolfe nog journalistieke naam en faam maakten, publiceerde in november een verhaal over een collectieve verkrachting. De ophef die was ontstaan na de publicatie van het artikel ruimde al snel plaats voor vragen over de juistheid.

Jann Wenner, een van de bedenkers van het magazine, schrijft in de volgende, nog te verschijnen editie dat Columbia een onderzoek zal voeren naar het "redactionele proces dat leidde tot de publicatie" van het 9.000 woorden tellende artikel over de verkrachting aan de Universiteit van Virginia. "Van zodra ze daarmee klaar zijn, zullen wij hun rapport publiceren", zegt Wenner.

Begin december had Rolling Stone al geschreven dat het spijt had van het artikel. Het muziektijdschrift benadrukte dat het het vermeende slachtoffer niet blind had mogen geloven.

Na de publicatie van het artikel was er studentenprotest ontstaan. Verschillende studentenclubs schortten hun activiteiten ook op. Rolling Stone had het zogezegde slachtoffer - op haar vraag, tegen de gewoonten in - onder een pseudoniem aan het woord gelaten ("Jacky"). De vermeende daders werden niet gehoord.

Opmerkelijk detail: het magazine Columbia Journalism Review, uitgegeven door Columbia, kroonde het artikel van Rolling Stone maandag nog tot schoolvoorbeeld van slechte journalistiek in 2014.