Reisbeperkingen desastreus voor Europese luchtvaart

Beeld ter illustratie
Shutterstock Beeld ter illustratie
De reisbeperkingen die vanwege het coronavirus zijn opgelegd, hebben desastreuze gevolgen voor de luchtvaart in Europa. Dat meldt brancheorganisatie ACI Europe op basis van cijfers uit het tweede kwartaal. Het passagiersverkeer op Europese luchthavens kwam in het tweede kwartaal bijna volledig tot stilstand met een daling van 96,4 procent vergeleken met een jaar eerder.

Ook werden in het tweede kwartaal 23 procent minder vrachtvluchten uitgevoerd. In het eerste half jaar was de daling van het verkeer het minst in de Europese landen die buiten de EU vallen, omdat daar minder strenge lockdowns werden ingesteld. Ook op binnenlandse routes was de daling van het aantal vluchten minder hevig in niet-EU-landen, met name in Rusland, Noorwegen en in mindere mate Turkije.

Het meest bezochte vliegveld in Europa was in juni Moskou-Domodedovo met 716.800 passagiers. Normaal gesproken staat London-Heathrow op de eerste plaats, maar dat vliegveld moest het met de elfde plek doen. Slechts 350.700 passagiers kwamen naar het Britse vliegveld, vergeleken met 7,2 miljoen in juni vorig jaar. Schiphol, dat normaal gesproken het derde drukst bezochte vliegveld van Europa is, kwam op plek zeven met 471.800 reizigers in juni.

De zware impact is sterk voelbaar binnen de volledige luchtvaartsector, mede door het gebrek aan consensus tussen de Europese staten over de opheffing van reisbeperkingen. Ons land België ontving in het tweede kwartaal maar liefst 96,4 procent minder passagiers vergeleken met vorig jaar.

Onzeker herstel

Na de opheffing van reisbeperkingen medio juni, was het herstel van het aantal vluchten trager dan ACI verwachtte. Het verkeer in het Europese luchtvaartnetwerk was ook in juli laag, zo'n 78 procent lager dan dezelfde maand vorig jaar. Nu verschillende Europese landen opnieuw reisbeperkingen opleggen, vertraagt het tempo van het herstel verder, aldus ACI.

"Het herstel verloopt veel te traag en onzeker", stelt topman Olivier Jankovec. "Ondanks wanhopige pogingen om hun kosten te drukken, verliezen Europese luchthavens geld, en dat in de drukke zomerperiode. Dit belooft niet veel goeds voor de komende maanden. Als het herstel niet aanzienlijk versnelt, zullen veel vliegvelden simpelweg zonder geld komen te zitten".




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Bertrand Janses

    Bert Janses: Reeds 20 - 25 jaar terug zag ik de tendens in de firma waar ik werkte; waar is dé spaarpot voor periodes van onvoorziene tegenslag(en)? In de zakken van de aandeelhouders? Doe zo verder en jullie kunnen op termijn allemaal over kop gaan!

  • Steven Ponnet

    Maar het goede nieuws is dat ze ook niet meer staken vanwege te hoge werkdruk

  • Paul Philippaerts

    Jongens hallo, we zijn in de hoogste alarmfase om de gezondheid van de bevolking veilig te stellen. Er zijn vandaag de dag zaken die hoogste prioriteit hebben. Andere zaken als, ik moet zo veel mogelijk in het buitenland op vakantie kunnen gaan heeft echt geen enkele prioriteit en dus ook die vervuilende vliegmachines niet, en ook hun eigenaren niet. Het wordt de hoogste tijd om de nutteloze luxe aan banden te leggen.

  • Ronny Cuypers

    Ga samenwerken en sluit een paar luchthavens zodat de anderen meer werk hebben. Ik weet niet hoe de gemiddelde reiziger erover denkt, maar mij krijgen ze niet in zo'n buis vol mensen. Ik blijf weg van alles wat een groep mensen is.