Ramptoestel Lion Air had zelfde probleem op vier laatste vluchten

Treurende nabestaanden vragen zich af of het Lion Air-toestel wel had mogen vliegen
EPA Treurende nabestaanden vragen zich af of het Lion Air-toestel wel had mogen vliegen
De vrijwel nieuwe Boeing 737 MAX 8 van Lion Air, die vorige week in de Javazee stortte, blijkt op zijn vier laatste vluchten een euvel met de luchtsnelheidsmeter te hebben gehad. Een dag voor de fatale vlucht, waarbij alle 189 inzittenden om het leven kwamen, speelde hetzelfde mankement op.

Vlucht JT610 van de Indonesische maatschappij Lion Air stortte kort na het opstijgen neer. Zoeken op zee bracht al snel aan het licht dat niemand de crash had overleefd.

Daags na de crash, die de op één na zwaarste vliegramp van het land is, bleek dat het toestel al onregelmatig vloog. Er was sprake van een ‘technisch probleem’ en passagiers vertelden na afloop ‘doodsangsten’ te hebben uitgestaan. Ook nadat de storing was verholpen. Edward Sirait, directeur van Lion Air, erkende dat er technische mankementen waren gemeld aan de 737 MAX 8, maar dat die volgens de richtlijnen waren opgelost. Gegevens van vliegtuigtracker FlightRadar24 lieten echter eenzelfde verloop van de laatste vlucht zien.

Duikers vonden vorige week een van de twee zwarte dozen van vlucht JT610
AFP Duikers vonden vorige week een van de twee zwarte dozen van vlucht JT610

Data van vluchtrecorder

Uit de laatste data die vlucht JT610 verstuurde, blijkt dat het toestel met een vaart van zo’n 600 kilometer per uur neerstortte. Nabestaanden vragen zich, gevoed door de online geruchten, af of de Lion Air Boeing na de dramatische vlucht van zondag nog wel had mogen opstijgen.

Donderdag traceerden reddingswerkers één vluchtrecorder van het toestel. Uit het eerste onderzoek blijkt nu dat de Boeing op de vier laatste vluchten te kampen had met dezelfde storing, zo verklaarde het hoofd van het nationale verkeersveiligheidscomité  Soerjanto Tjahjono vandaag.

Een deel van het landingsgestel van de neergestorte Boeing
AFP Een deel van het landingsgestel van de neergestorte Boeing

‘Hetzelfde mankement’

“Nadat we de zwarte doos openden, bleek inderdaad dat er een technisch probleem met de luchtsnelheid, oftewel de snelheid van het toestel, is geweest.” Volgens Tjahjono was ook op de twee vluchten voor zondag sprake van hetzelfde mankement, blijkt uit de data.

“De geruchten die op sociale media circuleren zijn zo groot, dat we hier vandaag willen ophelderen dat er zich tijdens vier vluchten een probleem met de 
luchtsnelheidsmeter heeft voorgedaan”, sprak de voorzitter op een persconferentie. Volgens experts is het nog te vroeg om uitspraken te doen over de oorzaak van de crash.

Tjahjono bevestigde verder dat de informatie van de vluchtrecorder overeenkomt met de berichten dat het toestel onregelmatigheden vertoonde in hoogte en snelheid tijdens de rampvlucht. Vandaag is de zoektocht naar lichamen en de tweede zwarte doos hervat.

Duikers zoeken vandaag verder naar de tweede vluchtrecorder van de JT610
EPA Duikers zoeken vandaag verder naar de tweede vluchtrecorder van de JT610

Bekijk ook:




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Kenny Durinck

    Mensenlevens in de handen van machines leggen is nooit een goed idee...

  • Guy De Smet

    Idd. Wim Claes, het is niet de eerste keer dat pitot-buizen dergelijke rampen veroorzaken. En als deze dan ook nog een invloed hebben op de automatische besturing van het toestel is het helemaal om zeep, zeker als het toestel nog op een lage hoogte vliegt en de reactietijd bijzonder kort moet zijn om het probleem te kunnen lokalizeren.

  • Don Tessers

    Grote misdaad van betrokkenen om toch te blijven vliegen met dit toestel.

  • wim CLAES

    eerste gedacht, verstopte pitotbuis. gebrek aan nazicht en onderhoud.nieuwe vliegtuig kopen, voor een korte tijd vliegen, en tweede hands verkopen, met zo weinig mogelijk onderhoud. goedkoop, meestal lukt dat, soms niet...

  • Jan Van Rompaey

    En toch lieten ze het toestel verder vliegen. Dode of levende mensen interesseert hen net, allelen geld, heel veel geld.