Prijs F-35A duikt voor het eerst onder 90 miljoen dollar

Offerte voor vervanger F-16's ligt nog op tafel bij regering

BELGA
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin heeft de prijs van de F-35-gevechtsvliegtuigen verlaagd. Dat schrijft Le Soir. Amerikaanse media hadden het nieuws afgelopen weekend ook al gemeld. Het gaat om de F-35A, de variant die conventioneel opstijgt en landt, en die de Verenigde Staten aanbieden als kandidaat om de verouderende Belgische F-16's te vervangen.

Het Pentagon had vorige week vrijdag een contract aangekondigd voor 141 F-35A's. Naar aanleiding van het binnenhalen van het contract, is de prijs per stuk van een toestel, de motor en enkele kosten bepaald op 89,2 miljoen dollar, of 76,7 miljoen euro. Dat is de laagste prijs sinds het F-35-programma in de Verenigde Staten is gelanceerd.

Vervanging F-16's

De F-35A is net als de Eurofighter Typhoon van het gelijknamig Europees consortium kandidaat binnen de officiële procedure van de Belgische regering om de F-16's te vervangen. Frankrijk deed dan weer een voorstel tot strategisch partnerschap gebaseerd op de Rafale van Dassault Aviation.

De prijsverlaging van de F-35A komt op twee weken van het aflopen van de offerte voor de F-35, op 14 oktober. De Amerikaanse ambassadeur had onlangs gezegd dat als de Belgische regering een verlenging van die offerte wil, de voorwaarden - zoals de prijs en de levertermijn - zouden kunnen wijzigen. Minister van Defensie Steven Vandeput zei daarop dat hij zich niet laat opjagen.

F-35 neergestort

Vorige week vrijdag is voor het eerst een F-35 neergestort. Het toestel van de US Marine Corps kwam neer tijdens een trainingsvlucht in de buurt van Beaufort, in de Amerikaanse staat South Carolina. Het ging om een F-35B, het type van het gevechtsvliegtuig dat verticaal kan landen en op een veel kortere afstand kan opstijgen.




22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Harmsen

    Niemand wil die vliegende baksteen die na 20 jaar peutsen nog steeds niks kan en constant aan de grond staat met problemen. Wel een voordeel is dat ze dan heel weinig brandstof gebruiken :-)

  • Luc Lepoudre

    Lopen jaren achter op de nieuwste Russische toestellen. Ze kunnen daar geen auto's bouwen maar hun vliegtuigen zijn out standing. Kijk maar naar "cobramanoeuvre", de Navopiloten doenin hun broek.

  • mieke vermeulen

    wacht tot in januari dat zijn er solden .

  • guido vermeyen

    Dit is het tijdperk van de drones, waarom nog investeren in zulke ondingen, waarom zulke lawaaimakers die door de geluidsmuur gaan wat is daar nu de meerwaarde van, ja ze kunnen het, en thats all....geef "Rene "gelijk. Spendeer dat geld aan infrastructuur, zoals onze bruggen tunnels die op instorten staan, dat is precies een jaguar of rolls-royse hebben en in een krot wonen...en dat amper kunnen betalen.

  • RENE LENAERTS

    Dat ding is in feite een drone die van binnenuit bestuurd wordt in plaats van op de grond. Waarom niet overstappen naar echte drones voor alle offensieve opdrachten? Als gewezen militaire piloot spreek ik tegen mijn gevoelens, maar voor de logica.