Precies één jaar geleden stortte de Morandibrug in Genua in elkaar

afp
“O mijn god, o mijn god”, een getuige schreeuwt het uit. Precies één jaar geleden kwamen 43 mensen om het leven toen de Morandibrug in Genua instortte. Tientallen auto’s vielen zo’n 45 meter naar beneden en 600 mensen moesten vanwege de brokstukken hun woning verlaten. Een jaar later is nog altijd geen schuldige aangeduid, het onderzoek loopt nog. De bouw van een nieuwe brug is wel al gestart, die zou in het voorjaar van 2020 worden ingewijd. Het wordt de duurste brug in Italië.

Ponte Morandi, een jaar later: het was 11.36 uur op 14 augustus 2018 toen een van de pylonen van het Polcevera-viaduct in Genua op zichzelf instortte en 43 mensen doodde, waaronder 3 kinderen. In een eredienst bracht de kardinaal en aartsbisschop van de havenstad, Angelo Bagnasco, de “apocalyps die ons de adem benam” in herinnering. De ceremonie vond plaats in een opslagruimte met uitzicht op de eerste, in aanbouw zijnde steunpilaar van de nieuwe brug die onder leiding van sterarchitect Renzo Piano verrijst.

Aanwezig waren familieleden van de slachtoffers en reddingswerkers van de politie, de brandweer en de burgerbescherming. Uit politieke hoek en te midden van een politieke crisis waren president Sergio Mattarella, premier Giuseppe Conte en zijn beide vicepremiers, Matteo Salvini en Luigi Di Maio present. Ook buiten hadden zich talrijke mensen verzameld.

Om 11.36 uur was er een minuut stilte, doorbroken door de klokken van alle kerken in de stad en scheepshoorns in de haven. Op dat ogenblik stortte exact een jaar geleden een 180 meter lang stuk van de Morandi-snelwegbrug naar beneden, samen met tientallen voertuigen en hun inzittenden. Er kwamen 43 mensen om, van wie de namen bij de start van de dienst werden voorgelezen.

14 augustus 2018

14 augustus 2018 begint gewoon als een dag zoals een andere. Niets bijzonders, behalve het risico om verkeer op de weg te vinden, aangezien veel vakantiegangers ‘s morgens vroeg op weg gaan naar de badplaatsen waar ze de 15e augustus (Ferragosto) doorbrengen. (Een traditionele dag om op vakantie te vertrekken in Italië, red.) Niemand had zich kunnen voorstellen wat er kort daarna zou gebeuren. 

De Morandibrug voor de instorting.
photo_news De Morandibrug voor de instorting.

Om 11:36 uur scheurt er een gebrul door de hemel van Genua, waar een hevige storm woedt. Er is versnipperd nieuws, er zijn mensen die spreken van een aardbeving, anderen van een angstaanjagend ongeluk op de snelweg A10 die de hoofdstad Ligurië en Ventimiglia met elkaar verbindt. In plaats daarvan wordt ontdekt dat een deel van de Ponte Morandi, ook wel bekend als het viaduct van Polcevera, is ingestort. 

Niemand had het ooit kunnen bedenken: de Morandibrug, omgedoopt tot de Brooklyn Bridge, werd gebouwd tussen 1963 en 1966. Het was al lang het middelpunt van controverse over de veiligheid. De brug betond uit 3 pylonen van gewapend beton die een hoogte van 90 meter bereiken. Hoe konden die het ooit begeven? Toch komt de bevestiging van de beelden die op sociale netwerken gedeeld worden en waarin je de structuur op zichzelf ziet instorten. Een wolk van puin slikt de omgeving en enkele van de voertuigen die de brug oversteken op. In een paar minuten is de brug volledig verdwenen. Hulpdiensten haasten zich onmiddellijk naar de plaats van de ramp. De stad is geblokkeerd: op alle belangrijke verkeersaders is de circulatie verlamd. Ook zonder definitieve schattingen is het onmiddellijk duidelijk dat er slachtoffers zijn. Dit is het begin van de ramp.

AFP

De oorzaken van de ineenstorting van de Morandi-brug

Een jaar na de instorting van de Ponte Morandi in Genua wordt de vraag naar de oorzaken van de ramp van 14 augustus 2018 nog steeds gesteld. Aan de vooravond van de eerste verjaardag van het ongeval is er sprake van “uitvoerende gebreken vanaf het eerste ontwerp” en “een gebrek aan significant onderhoud” om degradatie en corrosie tegen te gaan. De deskundigen onderzochten de onderhoudscondities van de niet-ingestorte delen alsook de ingestorte delen. 

In het onderzoek worden maar liefst 71 personen onderzocht, samen met snelwegbeheerder Autostrade per l’Italia, die wordt bestuurd door het concern Atlantia van de familie Benetton. Na een protest van familieleden van de slachtoffers verliet een delegatie van het concern de herdenking. De misdaden die worden onderzocht, zijn doodslag, doodslag op de weg, veiligheidsaanval op het vervoer en vervalsing.

De voornaamste beschuldigen gaan uit naar het beheer en onderhoud, al minstens 25 jaar lang zou het ingestorte deel niet meer aangeraakt zijn. “Sommige omhulsels - zo schrijven de ingenieurs - worden niet volledig of gedeeltelijk geïnjecteerd en de strengen kunnen daarom met de hand worden uitgetrokken”. 

Deskundigen hebben ook delen geëvalueerd die niet zijn ingestort zijn en vonden  ook daar dat de “staat van bewaring wordt gekenmerkt door een wijdverbreide en ernstige mate van achteruitgang”. Onderzoek zal de verantwoordelijkheden van de tragedie verduidelijken, terwijl de NASA in de afgelopen dagen een ander belangrijk detail aan het licht heeft gebracht: de brug zou al in 2015 beginnen te vervormen zijn.

Benoit De Freine

Mattarella: “De nieuwe brug zal de wonde hechten.”

“Een project voor een nieuwe brug, lineair, solide en mooi, is klaar en de bouw ervan is al begonnen. De nieuwe brug zal in staat zijn om de wonde te ‘hechten’ die door de ineenstorting is toegebracht, om een stad die niet alleen materieel gebroken is, weer in tweeën te verbinden. De nieuwe brug zal altijd die onschuldige slachtoffers herdenken, begraven door de puinhopen van een tragedie, veroorzaakt door de mens, die kon en moest worden vermeden. Niets kan de pijn van hen die een familielid of vriend hebben verloren door verwaarlozing, gebrek aan controle, schuldgevoel, oppervlakkigheid en winstbejag, doven. In de moeilijke omstandigheden van een jaar geleden was het duidelijk dat de tragedie van Genua de tragedie van heel Italië was en dat heel Italië zich, in een omarming, rond Genua sloot”, zo sprak president Mattarella.

“Ik sprak met de eerste minister Conte, die zich - zo voegde hij eraan toe - associeert met de gevoelens van vandaag met de wens om degenen die hun leven hebben verloren te herdenken en tegelijkertijd de investeringen te blijven steunen die nodig zijn om Genua terug te brengen naar een grote stad. Volgend voorjaar krijgt Genua de nieuwe brug, kom met de auto en rijd er overheen”.

De restanten werden op 28 juni 2019 gecontroleerd opgeblazen.
Photo News De restanten werden op 28 juni 2019 gecontroleerd opgeblazen.
De vlag van Genua, naast de eerste pilaar van de nieuwe brug in opbouw.
AP De vlag van Genua, naast de eerste pilaar van de nieuwe brug in opbouw.
EPA
AP
AP
De Italiaanse Premier Giuseppe Conte samen met President Mattarella tijdens de herdenking.
AP De Italiaanse Premier Giuseppe Conte samen met President Mattarella tijdens de herdenking.



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Willy Adriaenssens, de brug is in vroegere tijden gebouwd en was niet voorzien voor het verkeer dat er nu is. Ook geen zware kamion, containers enz. Het is natuurlijk de fout waarom men er zwaar verkeer over liet denderen. De brug ws gewoonweg niet meer van deze tijd.

  • Jos Plessers

    Dat gaat weer aanslepen en de ware schuldigen van de nalatigheid,zullen de dans ontspringen.De hooggeplaatsten ontspringen de dans altijd.Geld is macht

  • willy Adriaenssens

    wat ik niet begrijp is dat dezelfde architect een nieuwe brug mag bouwende oorspronkelijke brug is tegen alle bouwprinciepen ontworpen en moest op en dag wel instorten, Alle autobanen in Italie brengen per jaar tussen de 10 a 12 miljard euro op de netto winst is 3 a 2 miljard per jaar ,Begrijp wie begrijpen kan een land dat de hoogste schuld heeft van Europa deze inkomsten aan de privaat cadeau geeft.