Piloten willen duidelijkheid over vals kapingsalarm op Schiphol

Het vliegtuig van Air Europa, vanwaaruit het valse alarm werd verstuurd.
INTER VISUAL STUDIO Het vliegtuig van Air Europa, vanwaaruit het valse alarm werd verstuurd.
Om onrust te voorkomen, moeten de autoriteiten grondig onderzoeken hoe gisterenavond een vals kapingsalarm kon worden gegeven vanuit een toestel van Air Europa op Schiphol. Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Volgens VNV-voorzitter Willem Schmid is het vooralsnog onduidelijk hoe de alarmering tot stand kwam. Om een dergelijk signaal uit te sturen, moeten er vanuit de cockpit een aantal handelingen worden uitgevoerd.

Schmid: “Er zijn twee methodes om dit te doen. Een piloot kan bellen of via de radio contact opnemen met de verkeerstoren om een kapingsmelding door te geven. De tweede manier is om dit via een apparaatje, de zogenoemde transponder, te doen. Het apparaat staat continu in contact met de verkeerstoren en door het intikken van de viercijferige code 7500 kan de piloot aangeven dat er sprake is van een kaping.”

Zo snel mogelijk opheldering

De VNV wil dat het voorval zo snel mogelijk wordt opgehelderd. “We hebben in elk geval kunnen zien dat de protocollen werken op Schiphol, maar het lijkt me duidelijk dat dit niet te vaak moet gebeuren”, aldus Schmid. “Er moet grondig onderzocht worden hoe dit is kunnen gebeuren.”

Op YouTube is intussen een filmpje opgedoken waarin te horen is hoe de piloot via de intercom zijn excuses aanbiedt aan de passagiers voor het valse alarm:




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.