Piloot maakt noodlanding nadat motoren uitvallen: “Ze noemen me een held, maar ik deed wat ik moest doen”

Kapitein Damir Joesoepov besliste een noodlanding te maken nadat zowel de linker- als de rechtermotor niet meer werkte.
Reuters/AP Kapitein Damir Joesoepov besliste een noodlanding te maken nadat zowel de linker- als de rechtermotor niet meer werkte.
In de buurt van het vliegveld van Moskou is gisterenochtend een passagiersvliegtuig met meer dan 230 mensen aan boord in een maïsveld geland. Het toestel was in aanraking gekomen met een zwerm vogels, waardoor zowel de linker- als de rechtermotor stilviel. Kapitein Damir Joesoepov, die een geslaagde noodlanding maakte, getuigt over het bloedstollende moment. 

Het ongeluk gebeurde kort na 5.20 uur Belgische tijd in de buurt van Moskou. Het vliegtuig van Ural Airlines met 226 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord was juist van de luchthaven Ramenskiy (ten oosten van Moskou) vertrokken op weg naar de Krim, meldt het Russische ministerie van Rampenbestrijding. 

Kort na het opstijgen vlogen er vogels in de motoren, waardoor de linkermotor onmiddellijk stilviel. Daarna werd ook de rechtermotor getroffen. Er was bijgevolg geen aandrijving meer, waardoor het vliegtuig hoogte verloor. Kapitein Joesoepov nam onmiddellijk de controle over. Toen hij besefte dat het niet zou lukken om terug te keren naar de luchthaven, besliste hij de noodlanding in te zetten. 

De wielen bleven ingeklapt en Joesoepov, die vorig jaar werd gepromoveerd tot kapitein, maakte een succesvolle landing in een maïsveld. “De tijd drong. Ik heb geprobeerd om de landing zo zacht mogelijk te maken, zodat het vliegtuig de grond raakte met een minimale verticale snelheid”, zo zei Joesoepov aan Russische media. 

Evacuatie

Bij de noodlanding ontstond geen brand en alle inzittenden werden via kleinere noodglijbanen geëvacueerd. Volgens de autoriteiten raakten 23 mensen, onder wie meerdere kinderen, lichtgewond. Zij hebben enkele kneuzingen en schaafwonden. Eén persoon, een 69-jarige vrouw, was er erger aan toe. 

De passagiers konden zich geen betere piloot inbeelden. Pas nadat alle inzittenden in veiligheid waren gebracht, klom de 41-jarige piloot opnieuw in de cockpit. “Na de evacuatie van de passagiers stapte ik uit en onderzocht de schade aan het vliegtuig. Daarna klom ik terug in de cockpit, waar ik mijn telefoon nam en naar mijn vrouw belde om haar te vertellen wat er zopas was gebeurd”, vertelde de man aan de Russische pers. “Veel mensen zeggen dat ik een held ben. Eerlijk gezegd voel ik me helemaal geen held. Ik deed wat ik moest doen: het vliegtuig, de passagiers en de bemanning redden.”

(Lees hieronder verder.)

Kapitein Damir Joesoepov
AP Kapitein Damir Joesoepov

De Russische ‘Sully’

Meteen na de geslaagde noodlanding werden kapitein Joesoepov en zijn rechterhand Moerzin overladen met complimenten. Gouverneur Evgeni Koeyvasjev van de regio Sverdlovsk zei dat zij “fantastisch vakmanschap en zelfcontrole hadden getoond”. 

Volgens de luchtvaartmaatschappij hebben de piloten juist gehandeld. Zij hebben precies gedaan wat hen was aangeleerd, zei een woordvoerder aan het Russische persbureau Interfax. Een speciale commissie gaat een onderzoek instellen naar de vlucht.

Russische media vergelijken de crash met het mirakel op de Hudsonrivier, waarbij piloot Chesley B. ‘Sully’ Sullenberger in 2009 met succes een vliegtuig op de Hudson River in New York liet landen. Daarna zorgde de snelle en accurate reddingsoperatie ervoor dat alle 155 passagiers en bemanningsleden de crash overleefden. Zoals het een goede piloot betaamt, verliet Sullenberger als laatste het toestel, wat hem heel wat complimentjes opleverde.

Chesley "Sully" Sullenberger.
AP Chesley "Sully" Sullenberger.



16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Koenraad Praille

    Voor Piet Devlieger, de nieuwe motoren hebben 2 uitstekende tegenovergestelde " fan blades" die functioneren also een grote mixer! Dat beschermd de andere "fan blades" bij bird strike moeten enkel deze 2 vervangen! SSJ100 is uitgerust met een evolutie van de franse CFM 56 motoren die deze technologies gebruiken. ps: ik ben agent voor Sukhoi in SE Asia!

  • Rudy Meert

    Er wordt soms nogal lacherig gedaan over Russische piloten en hun vliegtuigen. Dit voorval bewijst nog eens dat Russische piloten even goed zijn als alle anderen.

  • Felix Petri

    Voor de passagiers is die man idd een held maar vergeet niet dat diezelfde man ook voor zijn eigen leven vecht op dat moment. Blijft een feit dat men op zo'n moment heeeel koelbloedig moet blijven en dat ook veel afhangt van een portie geluk. Chapeau.

  • robrecht Peeters

    en volgens de RTL Köln reisspecialist veel geluk gehad want ietwat verder een moerassig gebied met vijvers en dan zou het vliegtuig in stukken gereten geworden zijn met weinig of geen overlevenden

  • Tina Colpaert

    Ja het zijn job maar als hij die dag niet alert of koelbloedig was liep het fout af en de"helden" hier die beginnen over gemakkelijk zou ik eens willen bezig zien al was het maar hun wagen parkeren!