Paus verdedigt zijn aarzelende aanpak in het Royingya-conflict

De paus tijdens de persconferentie op het vliegtuig terug naar huis na een reis van zeven dagen naar Myanmar en Bangladesh.
AFP De paus tijdens de persconferentie op het vliegtuig terug naar huis na een reis van zeven dagen naar Myanmar en Bangladesh.
Paus Franciscus heeft zijn aarzelende aanpak in de crisis van de Royingya-vluchtelingen op zijn Azië-reis verdedigd. "Voor mij is het belangrijkste dat de boodschap aankomt", zei de paus op de terugvlucht van zijn bezoek aan Myanmar en Bangladesh gisteren.

"Als je de deur toeslaat voor iemands neus, dan komt de boodschap niet aan", zei hij. Hij probeert bijgevolg de zaken "stap voor stap te zeggen en naar de antwoorden te luisteren".

Franciscus werd bij zijn bezoek bekritiseerd omdat hij te lang niet over het conflict zou gesproken hebben en de in Myanmar vervolgde Royingya-moslimminderheid niet bij naam noemde. Pas op de voorlaatste dag van zijn reis in Bangladesh gebruikte hij het woord 'Rohingya' bij een ontmoeting met vluchtelingen.

"Als ik in een officiële redevoering dit woord had gebruikt, had ik de deur voor iemands neus dichtgeslagen", zei Franciscus. Hij refereerde in andere woorden aan het conflict. Hij is tevreden dat de boodschap op die manier is aangekomen.

Rohingya niet erkend

Bijna een miljoen Rohingya zijn vanuit Myanmar naar Bangladesh gevlucht. In Myanmar worden ze niet als staatsburger of afzonderlijke etnie erkend. Daarom wordt hun naam niet genoemd en zijn ze mensen zonder rechten. De Verenigde Naties zeggen dat in Myanmar een "etnische zuivering" aan de gang is. 

Een Rohingya-familie in een vluchtelingenkamp in Bangladesh.
AFP Een Rohingya-familie in een vluchtelingenkamp in Bangladesh.



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • paul van de velde

    Het zijn al zo arme landen voor de gewone bevolking. Niet voor de politiekers natuurlijk das het zelfde crapul zoals hier. Maar wat heeft dat bezoekje nu weeral voor die mensen niet gekost ?

  • Mustafa Weinbaum

    Georges Vande Velde, Godsdienst is politiek. Maar dan op een dogmatische massa-psychotische wijze. Clement Asselman, Stellen dat de paus geen werelwijde invloed heeft is onterecht. Het Vaticaan omvat een zeer machtige schaduw-elite. Sylvain Vlerick, Al decennia lang vechten Royingya-islamisten er tegen de Boeddhistische overheid om er een onafhankelijke moslimstaat te kunnen vormen. De Boeddhisten zijn dat stilaan beu en slaan nu hard terug. En om Boeddhisten aan het vechten te krijgen...

  • Luc De Clip

    Paus is leider katholieke kerk, en bij extensie de christenen. Wie zijn de media, personen die het zo noodzakelijk vinden dat hij bepaalde woorden in de mond neemt. Weinig katholieken in alle geval, maar wel strekkingen die vinden dat de paus hun eigen agenda verdedigd (moslims, atheïsten).

  • Bernd Vaes

    Vanuit de enge Vlaamse bril bekeken heeft de paus nog amper invloed in zijn eigen kerk, Clement Asselman. Nergens in de wereld wordt godsdienst zo getaboeiseerd als in Vlaanderen. Weet echter, dat het christendom nog zeer levendig is, waar ook ter wereld.

  • Georges Vande Velde

    Wat hebben pausen in en aan de wereld veranderd? Godsdiensten en politiek zijn de veroorzakers van alle miserie in de wereld. Met die gecreërde miserie kunnen ze bestendig voortdoen ,anders stopt hun reden van bestaan ! Dus ze doen maar verder,de schurken.!