Paus Franciscus gaat met nieuwe pausmobiel een stapje terug

Renault
Paus Franciscus heeft van Renault een exclusieve Dacia cadeau gekregen. De Dacia Duster, een van de goedkoopste modellen die Renault maakt, is speciaal beveiligd en aangepast aan de wensen en plichten van de paus. Zo heeft deze pausmobiel een glazen uitbouw op het dak.

Eerder reed de paus al in aangepaste auto’s van het merk Mercedes-Benz. Met de Dacia, het goedkopere merk van Renault, gaat hij duidelijk een stapje terug. De ‘pausmobiel’ van Dacia heeft een witte carrosserie en een beige interieur. Het model is gebaseerd op de SUV Duster en is 4,34 meter lang en 1,80 meter breed. Het model is aangepast door de afdeling prototypes van Dacia in Roemenië, in samenwerking met touringcarbouwer Romturingia.

De auto heeft vijf zitplaatsen, waarvan één een bijzonder comfortabele achterbank is. Andere zaken zoals het grote zonnedak, uitneembaar glazen dak-paneel, een met 30 mm verlaagd onderstel en extra ondersteuningselementen aan de binnen- en buitenzijde zijn ontworpen voor een gemakkelijkere in- en uitstap en extra gebruiksgemak bij gebruik in en om het Vaticaan.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bibi Van Keer

    Geen elektrische. Ze hadden De Lijn gevraagd om de geschikte locatie te zoeken voor een laadpaal...

  • Marc Spandel

    De paus is dus even slim als ik. :) Een goedkope sterke Dacia zonder al die nutteloze en dure 'luxe', Euronorm 6, laag verbruik, veel ruimte en andere voordelen die je in een auto die 3 keer zoveel kost niet kan vinden.

  • Patrick Gorra

    electrisch, hoop ik .....

  • Kurt Bourdeaux

    Dat komt er van als je een gekregen Lambo verkoopt. Van mij zou ie niets krijgen, zelfs geen Dacia. Geld genoeg. Gewone mensen krijgen niets.

  • Bart Vrancken

    Elektrisch ? Zo neen , dan wil ik er één ! Misschien dat Renault dit in serie wil produceren zodat wij ook veilig door Brussel , Antwerpen , Charleroi , Borgerhout, ... kunnen rijden want je zal maar een granaat tegenkomen... Wat gebeurde er met de G-klasse ?