Passagiers filmen paniek tijdens noodlanding Russisch vliegtuig en danken personeel voor “heldendaad”

Enkele passagiers hebben gefilmd hoe het toestel al brandend de noodlanding inzet.
Screenshot Enkele passagiers hebben gefilmd hoe het toestel al brandend de noodlanding inzet.
Er zijn beelden opgedoken van passagiers die filmen hoe het toestel van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot gisteren een noodlanding maakte in Moskou en daarbij in brand vloog. Het dodental is door de Russische onderzoeksraad bijgesteld tot 41, onder wie twee tieners. Zeker tien mensen raakten gewond. Aan de Britse krant The Daily Mail heeft een stewardess die aan boord zat, onthuld hoe ze passagiers zo snel mogelijk naar buiten evacueerde.

Het vliegtuig, van het type Sukhoi Superjet-100, was met 73 passagiers en vijf bemanningsleden aan boord onderweg naar Moermansk, toen het ongeveer een half uur na vertrek terugkeerde. De piloten maakten melding van technische problemen, alvorens de verbinding werd verbroken. Zij overleefden het ongeluk. Enkele passagiers wisten met hulp van het cabinepersoneel uit het vliegtuig te komen, zo schrijven Britse media.

“Toen het vliegtuig tot stilstand kwam, begon de evacuatie onmiddellijk”, zei de 34-jarige stewardess Tatyana Kasatkina. “Ik schopte de deur eruit en duwde de passagiers naar buiten. Om haast te maken, pakte ik elk van hen bij de kraag”, aldus een geëmotioneerde Tatyana. “Het ging allemaal zo snel. De rook was al zwart. De laatsten waren aan het kruipen om uit het vliegtuig te geraken.

Ik dank de stewardessen die ons gered hebben. Ze hielpen ons om de glijbaan te beklimmen en uit het vliegtuig te ontsnappen

Passagier Dmitry Khlebnikov

Overlevenden hebben ondertussen het “heldhaftige” cabinepersoneel geprezen die hen gered heeft uit het brandende vliegtuig. Dmitry Khlebnikov zei: “Ik dank God en de stewardessen die me gered hebben. Ze waren altijd bij ons, hielpen ons om de glijbaan te beklimmen en uit het vliegtuig te ontsnappen. Het was donker en verschrikkelijk warm binnen.” Een andere getuige zei dat het een “wonder” was dat iemand de noodlanding heeft overleefd.

Volgens de autoriteiten zaten de meeste doden in het staartstuk en getuigen denken te weten waarom. Volgens hen zaten de passagiers vast omdat andere passagiers die vooraan zaten hun handbagage wilden meenemen en zo de gang blokkeerden. Dat verklaarden ook experten aan de Russische nieuwssite Vesti.ru. Bovendien waren de nooddeuren achteraan het vliegtuig niet bereikbaar door de brand.

Onderzoek

Onderzoekers trekken inmiddels mogelijke oorzaken na. Zo rijst de vraag of de piloten en het technisch personeel wel voldoende gekwalificeerd waren. Ook voorwerp van onderzoek zijn mogelijke technische mankementen aan de Sukhoi Superjet-100, en het weer.

Passagiers hebben melding gemaakt van een blikseminslag. Daarna zijn technische onderdelen uitgevallen, zo klinkt het. Na een buiklanding vloog de machine in brand. 

Russische media spreken dan weer van kortsluiting in het elektrische circuit aan boord en brand in een van de motoren. Getuigen meldden dat er al vlammen uit de staart van het vliegtuig kwamen tijdens de landing. Direct na de landing ontstond er een enorme vuurbal.

Zwarte dozen

De twee zwarte dozen werden ook al gevonden in het wrak van het toestel. Dat meldt het Russische nieuwsagentschap Interfax. De gegevens van de twee zwarte dozen zullen vandaag geanalyseerd worden door het Russische intergouvernementeel luchtverkeerscomité (MAK). Het onderzoek kan enkele dagen duren, zo wordt benadrukt.

Op de zwarte dozen zijn de vluchtgegevens en de gesprekken in de cockpit opgeslagen. Die data kunnen van groot belang zijn om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.

SSJ100 

De SSJ100 is een vliegtuig met twee motoren dat sinds 2011 vliegt. Volgens de maatschappij heeft het betreffende toestel begin april nog een check gehad. De piloot heeft volgens Aeroflot meer dan 1400 vlieguren ervaring. Het type vliegtuig wordt veel gebruikt in Rusland. Ook in Mexico en Armenië wordt er veel mee gevlogen.

Het fatale ongeluk in Moskou is het tweede grote incident met de Superjet, in 2012 vloog een SSJ100 tegen een berg tijdens een demonstratievlucht. Alle 45 inzittenden kwamen toen om. 

REUTERS
REUTERS
AP
AP



35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frans Peeters

    Verdacht ongeval, kortsluiting met de moderne technieken is dat onmogelijk

  • Thomas De Lighbuer

    Ik pleit voor een systeem dat de lockers boven de zetels automatisch vergrendeld wanneer de noodprocedure in gang word gezet. Zo kan niemand aan zijn spullen en worden er zo mensenlevens gered.

  • franky van damme

    Volgens mij kon de brandweer niet inschatten waar het vliegtuig tot stilstand zou gekomen zijn,omdat er geen remsystemen meer ter beschikking waren in het vliegtuig door felle brand en het stilleggen van de motoren.

  • Mark Wijgers

    Geen brandweer te bespeuren tijdens noodlanding. ...

  • Fred Debroek

    De mensen die achter de brandende motor zaten hadden zich tijdens de vlucht al vooraan moeten begeven, zelf staand of liggend. De brandweer was er niet bij de landing, dit is zelf onbegrijpelijk.