Parijs krijgt veel meer fietspaden wegens coronacrisis

Een fietser in de Rue de Rivoli in Parijs
REUTERS Een fietser in de Rue de Rivoli in Parijs
Vele nieuwe fietspaden in Parijs, die inderhaast zijn geopend voor het massale fietsen door pendelaars tijdens de coronapandemie, worden permanent gemaakt, zo heeft burgemeester Anne Hidalgo woensdag aan radiozender Europe-1 gezegd.

Na jaren van uitbreiding van het netwerk van fietspaden in de Franse hoofdstad, hebben stadsambtenaren 50 kilometer extra rijstroken die door auto's werden gebruikt, aangewezen als fietspad. De maatregel werd aanvankelijk als tijdelijk aangekondigd. "Ze worden permanent gemaakt, daar werken we aan", aldus de bewindsvrouw.

De toename van het aantal fietsende Parijzenaars heeft volgens haar aangetoond dat fietsen een geloofwaardige keuze voor woon-werkverkeer is geworden, en dat "het ook helpt om de vervuiling te verminderen".
Hidalgo's meest radicale stap tijdens de pandemie was om de Rue de Rivoli, de belangrijke verkeersader tussen de Bastille langs het Louvre naar de Place de la Concorde, om te vormen tot een fietssnelweg met meerdere rijstroken. Dit zal ook buiten de pandemie zo blijven, zei Hidalgo, waarbij alleen taxi's, bussen en enkele andere voertuigen nog gebruik mogen maken van deze route.

Openbaar vervoer

Parijs, andere steden en de Franse regering hebben grote inspanningen geleverd om het fietsen te stimuleren, aangezien de regels voor sociale afstand het openbaar vervoer ongemakkelijk maken. Ook is er kans op besmetting met het coronavirus in de metro en bus.

De Franse regering zei deze week dat ze 20 miljoen euro extra zou uittrekken aan subsidies voor fietsreparaties, waarmee een populair programma wordt uitgebreid om de drukte in het openbaar vervoer te verminderen.
Sinds 2015 heeft Parijs 150 miljoen euro geïnvesteerd als onderdeel van het doel om "fietshoofdstad van de wereld" te worden. Het vijfjarenplan omvatte een verdubbeling van het aantal fietspaden van 700 kilometer naar 1.400 kilometer, het creëren van 10.000 fietsparkeerplaatsen en het verbeteren van de Velib (het openbare fietsdeelsysteem), dat in verval raakte.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Emi Hergersberg

    dat is dan eens goed nieuws. Beter laat dan nooit. Jammer dat ze daar al geen dertig jaar vroeger mee begonnen zijn.