Opnieuw problemen bij Boeing: barsten in verscheidene 737 NG-toestellen

Een Boeing 737 NG.
AP Een Boeing 737 NG.
Van de 810 Boeings 737 NG die wereldwijd geïnspecteerd werden, vertonen 38 toestellen structurele barsten in de kogelgewrichttrekker, een onderdeel waarmee de romp van het toestel aan de vleugels wordt bevestigd. Dat vereist dringende reparaties, die tot zestig dagen kunnen duren. De getroffen vliegtuigen blijven voorlopig aan de grond.

De Boeing 737 NG is de derde generatie van de 737 en de voorganger van de omstreden 737 MAX. Wereldwijd worden 737 MAX-toestellen al maanden aan de grond gehouden na twee dodelijke crashes, waarbij 346 mensen om het leven kwamen. Softwareproblemen zouden daarvan de oorzaak zijn. 

Inspecteren

Vorige week had de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA aan Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen gevraagd om 165 Boeings van het type 737 NG te inspecteren op structurele barsten. Die barsten zouden “immers een negatief effect kunnen hebben op de structurele integriteit van het vliegtuig en leiden tot een verlies van controle over het toestel”, aldus de FAA.


Gisteren hielden de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines en de Braziliaanse maatschappij Gol Linhas Aereas daarom minstens dertien 737 NG’s aan de grond. Southwest onderzocht meer dan 200 vliegtuigen en trof barsten aan in twee toestellen. “We hebben geen tijdlijn voor wanneer de vliegtuigen terug in dienst gesteld zullen worden. We werken samen met Boeing om de nakende herstellingen in te plannen”, aldus een woordvoerder, die niet wilde zeggen of er ook problemen werden vastgesteld bij andere vliegtuigen.

American Airlines en United Airlines delen mee geen barsten gevonden te hebben.

Volgens Savanthi Syth, een analist bij de Amerikaanse investeringsbank Raymond James, kunnen de bevindingen van de inspecties van de 737 NG’s ertoe leiden dat de luchtvaartcapaciteit de komende maanden een terugval kent van zo’n vier procent. Vliegtuigen met barstjes “moeten voor een periode tot 60 dagen uit de vloot gehaald worden voor onderhoud”, aldus Syth.

737 MAX

Vrijdag raakte ook bekend dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA tekortschoot in het toezicht op de ontwikkeling van een veiligheidssysteem voor de gewraakte Boeing 737 MAX. Dat staat in een rapport van internationale luchtvaartinspecteurs. De Amerikaanse toezichthouder zou over het zogenaamde MCAS-systeem - dat de neus van het toestel naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte - “gefragmenteerde documentatie” gehad hebben, waardoor het lastig was na te gaan of de technologie voldeed.

De commissie is kritisch over het beleid van de FAA dat veel van zijn taken aan luchtvaartbedrijven delegeert, waardoor de toezichthouder bij de ontwikkeling van de 737 MAX geen onafhankelijk oordeel kon vellen over het systeem. Er waren bovendien te weinig experts van de FAA betrokken bij de certificering van de toestellen. Daarnaast stonden betrokken Boeing-medewerkers onder druk, “mogelijk vanwege tegengestelde prioriteiten”.

Het onderzoek van de Joint Authorities Technical Review (JATR) naar de aanpak van de luchtvaartautoriteit kwam er volgens persbureau Reuters op vraag van het FAA zelf.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Die F-35 blijft wel vliegen hoor. Als het niet regent, niet bliksemt en overdag is.

  • Alex Huyghe

    Wedden dat Trump weer zal uitkramen dat het "fake news" is?

  • Marc Van Loo

    Alles moet maar snel snel gebouwd worden tegenwoordig, geen wonder dan dat er zoiets aan het licht komt. Ze zouden beter eens terug wat meer naar kwaliteit beginnen kijken en de tijd nemen om iets "goed" te bouwen !

  • mieke vermeulen

    Te hopen dat onze f-35 die de Belgische overheid gekocht heeft als beste vliegtuig dat ons vele miljarden gaat kosten beter zijn van kwaliteit .

  • Michel Van Limbergen

    Moeten er geen zware financiële eisen gedaan worden?