Opnames gelekt van ontmoeting tussen boze piloten en Boeing-topman voor tweede fatale crash: “We verdienen te weten wat er in onze vliegtuigen zit!”

Brokstukken van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines na de crash op 10 maart.
epa Brokstukken van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines na de crash op 10 maart.
Vier maanden voor de fatale crash van de Boeing 737 van Ethiopian Airlines, waarbij 149 passagiers en acht bemanningsleden omkwamen, confronteerden boze Amerikaanse piloten een delegatie van Boeing met het falende veiligheidssysteem, dat verantwoordelijk zou geweest zijn voor beide crashes. Dat blijkt uit geluidsopnames die de Amerikaanse tv-zender CBS in handen kreeg.

De geheime vergadering vond in november vorig jaar plaats op het hoofdkwartier van de pilotenvakbond, een paar weken nadat vlucht 610 van het Indonesische Lion Air was neergestort in de Javazee. Bij die crash kwamen alle 189 inzittenden om het leven. Voor Boeing was vicepresident Mike Sinnett aanwezig op de bijeenkomst, zo schrijven CBS en The New York Times. Ook andere Amerikaanse media zoals CNN berichtten ondertussen over de geheime ontmoeting.

Het gesprek, waarbij ook een testpiloot van Boeing aanwezig was, ging over het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Dat systeem moet de aerodynamica van de toestellen bijsturen die veranderd is doordat de nieuwe en zuinigere motoren zwaarder zijn. De sensor moet ingrijpen als het toestel te scherp stijgt en duwt de neus dan naar beneden. Dat zou echter bij beide vluchten te sterk gebeurd zijn en heeft de crashes mee veroorzaakt.

Deze kerels wisten zelfs niet dat het verdomde systeem op het vliegtuig was geïnstalleerd

Piloten over hun collega’s van het neergestorte Lion Air-vliegtuig

“We verdienen het om te weten wat er op onze vliegtuigen zit”, zei een piloot tijdens de ontmoeting over dat systeem. “Ik ben het daar niet mee oneens”, antwoordde een van de vertegenwoordigers van Boeing. “Deze kerels wisten zelfs niet dat het verdomde systeem op het vliegtuig was geïnstalleerd”, aldus de piloot, die wellicht verwees naar de piloten van het neergestorte Lion Air-vliegtuig. “Niemand wist het”, zei hij ook nog. 

Volgens Sinnett was de crash van het Lion Air-toestel “een eenmalig scenario”, zo schrijft CBS. “Ik weet niet of een beter begrip van het systeem iets had uitgemaakt. Als je een miljoen mijlen vliegt met dit toestel, ga je dit misschien maar één keer meemaken. We proberen de bemanning niet met overbodige informatie op te zadelen”, zei de topman tot de piloten.

“Niet overhaast te werk gaan”

Die waren duidelijk niet tevreden met dat antwoord. “Wij zijn de laatste verdedigingslijn, en we hebben de kennis nodig”, klonk het. “We willen zeker zijn dat we de juiste dingen herstellen”, zei de Boeing-delegatie daarop. “Dat is het belangrijke. We willen zeker niet overhaast te werk gaan, slecht werk verrichten of het verkeerde onderdeel herstellen”. Boeing verklaarde ook dat het werk zou maken van software-updates, maar gaf dus niet de indruk dat er veel haast nodig was.

Op 10 maart stortte de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines neer nabij de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Sindsdien staan alle toestellen van het type 737 MAX wereldwijd aan de grond. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben hun bestellingen voor het nieuwe toestel geannuleerd of teruggeschroefd.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • saban ulker

    Mischien een complot theorie . Denk dat CIA of NSA achter NCAS software zit.

  • Jan De Korte

    Victor niet perse groter maar zuiniger. Maar is het ook niet een beetje onze schuld? Willen we niet met zijn allen voor 100 euro over en weer vliegen naar New York? Dan gaat men automatisch gaan uitzoeken hoe kunnen we het goedkoper maken? Blijkbaar wist boeing al langer van het probleem.

  • Victor Munster

    Dat gaat Boeing (of hun verzekeringsmaatschappij) een bom geld kosten om nog maar te zwijgen van de imagoschade. En het probleem is geen software probleem; die software werd geïnstalleerd om een constructiefout te compenseren die het vliegtuig onstabiel maakt. Die ganse handel naar de schroothoop verwijzen. Airbus zal er wel bij varen. Hoewel ook daar houd ik mijn hart vast met die trend om steeds grotere jumbo-vliegtuigen te bouwen.

  • Jean Pierre Van den Berghe

    André Gijbels? Dit gaat over een softwareprobeem van het MACAS systeem en kan opgelost worden. De fout lag waarschijnlijk bij de Amerikaanse autoriteiten die teveel vrijheid hebben gegeven aan Boeing voor een licentie van dit type vliegtuigen.

  • Willy Devroey

    Ik weet niet of het waar gebeurd is, maar: een gesprek tussen piloten zou aanduiden dat er nog gevallen met dezelfde pech waren en dat ervaren piloten de zaak onder controle hielden en de toestellen wel veilig aan de grond hebben gezet. Zoals gezegd: ik weet niet of het waar is of een roddel.