Ophef in UK over Rice Krispies en Coco Pops: “Waarom is die mascotte een aap?”

rv - photo_news
Een voormalig Brits parlementslid wil van multinational Kellogg Company weten waarom de mascotte van Coco Pops een aap is, terwijl Rice Krispies wordt aangeprezen door “drie blanke jongens”.

Fiona Onasanay, oud-afgevaardigde van het Britse Lagerhuis en oud-lid van Labour, richtte zich tot Twitter en gaf aan eerder een brief te hebben gestuurd naar de Britse afdeling van de ontbijtgranengigant. Deze bleef onbeantwoord. “Coco Pops en Rice Krispies hebben dezelfde samenstelling (alleen zijn Coco Pops bruin en hebben ze een chocoladesmaak). Ik vraag me dus af waarom Rice Krispies drie blanke jongens als mascotte gebruikt en Coco Pops een aap”, twitterde de advocate met Nigeriaanse roots gisteren.

Haar tweet over ‘Coco’ en ‘Snap’, ‘Crackle’ en ‘Pop’ zorgde voor een stortvloed aan reacties op sociale media. “Het zijn geen jongens, het zijn elven. Elves lifes matter”, reageerde iemand. “Ik ben opgegroeid met Coco Pops en Rice Krispies. Wat jij aanhaalt, heb ik me nooit afgevraagd. Sommigen onder ons kunnen een onderscheid maken tussen de echte wereld en een fantasiewereld”, luidde een andere reactie.

Anderen wezen Onasanay erop dat Rice Krispies en Coco Pops respectievelijk ook een melkchocolade-versie en een witte chocolade-versie verkopen. Voor beide varianten gebruikt Kellogg’s de oorspronkelijke mascottes.

Toenmalig Lagerhuis-lid Fiona Onasanya (rechts) ten tijde van haar proces in Londen in januari 2019.
AP Toenmalig Lagerhuis-lid Fiona Onasanya (rechts) ten tijde van haar proces in Londen in januari 2019.

Een woordvoerder van de Kellogg Company verklaarde aan de Daily Mail “discriminatie niet te tolereren. Wij vinden dat mensen ongeacht hun ras, geslacht, afkomst, geaardheid, religie en capaciteiten met de grootst mogelijke waardigheid en respect moeten worden behandeld. De apenmascotte, die zowel op de dozen van de melkchocolade als op de dozen van de witte chocolade-variant staat, werd gecreëerd in de jaren tachtig 'om het speelse karakter van het merk te onderstrepen’. In onze ambitie om plezier te brengen aan de ontbijttafel hebben we een reeks personages op onze dozen, waaronder een tijger, een giraf, een krokodil, elven en een narwal (tandwalvis, red.).”

Andere twitteraars brachten Onasanays gerechtelijke veroordeling in de herinnering. Begin 2019 kreeg ze drie maanden cel wegens liegen over een snelheidsovertreding en dwarsbomen van de rechtsgang. Ze zat effectief vier weken in de gevangenis en werd zo het eerste zittende parlementslid dat achter slot en grendel verdween in bijna dertig jaar. Labour zette haar uit de partij. Op haar proces verklaarde Onasanay aan multiple sclerose te lijden.

Een greep uit de tweets




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • nicole desseyn

    Waar zijn ze nu mee bezig zullen de bijen op de honingpotten dan ook moeten verdwijnen ,? En de olifant op de chocolade? De uncle bens rijst ook een andere look ? Waar gaat dat stoppen ?

  • Vladimir De Leeuw

    Ze stelt een vraag en ze krijgt een antwoord : "om het speelse karakter van het merk te onderstrepen". Zo, en meer woorden hoeft met daar niet aan te spenderen. Het speelse karakter probeert men nu zwartgallig te verzuren.

  • Argus Vercauteren

    Als kind at ik graag coco pops (toen heette het nog choco pops), omdat ze lekker waren en de aap (vooral de orang-oetan en chimpansee) was mijn lievelingsdier. Het is en blijft een vrolijk stripfiguurtje, niets meer en niets minder.

  • San Pauwels

    Wat is eigenlijk het probleem? Op iedere variant staat een ander dier afgebeeld: Corn flakes (haan), Frosties (tijger), honey pops (bij)... Het moedigt kinderen aan om toch te ontbijten en het is ook een ideaal geheugensteuntje (doos met tijger, haan...) voor de ouders tijdens het winkelen. Binnenkort is het merk Nesquik aan de beurt, want er staat een konijn op de verpakking... En wat met het wit konijn Nijntje?

  • Kristof Degros

    Het mag gerust stoppen. Net hetzelfde als met zwarte piet ... Alles is goed tegenwoordig