Ook gevaarlijke container met batterijen overboord bij Nederlandse Wadden

ANP
Twee van de overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe blijken gevaarlijke stoffen te bevatten. Dat staat in een brief van de Nederlandse minister Cora Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Het gaat concreet om 280 zakken van ieder 25 kilogram dibenzoylperoxide (een stof die onder meer gebruikt wordt in de farmaceutische industrie) én om een container met 1.400 kilogram aan lithium-ion-batterijen. 

Volgens de laatste telling van de reder zijn in totaal 291 containers overboord geslagen. 17 containers zijn in Nederland aangespoeld en geborgen en in de Duitse wateren is 1 container aangetroffen en verwijderd. Ongeveer 220 containers zijn aangetroffen op de bodem van de zee in en langs de vaarroute boven de Nederlandse Waddeneilanden. 

Nog niet gevonden

Volgens de minister zijn de twee containers met gevaarlijke stoffen nog niet gevonden. Uit de berging moet blijken of ze bij de al gelokaliseerde containers zitten. “Wel zijn er drie zakken dibenzoylperoxide aangetroffen, waardoor duidelijk is dat de betreffende container open is geraakt. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldt dat de gezondheidsrisico’s van de stof beperkt zijn, “zolang de verpakking intact blijft”.

Overboord geslagen containers bij Lauwersoog.
AFP Overboord geslagen containers bij Lauwersoog.

“Geen milieueffecten”

En wat met de lading batterijen? Volgens het RIVM zijn de gezondheidsrisico’s beperkt, ook worden geen milieueffecten verwacht. Er kan wel langzaam lithium vrijkomen wanneer de batterijen in het zeewater terecht komen. De stof zal echter door het zoute zeewater worden geneutraliseerd. 

De minister weet nu zeker dat er twee containers met gevaarlijke stoffen overboord zijn geslagen, omdat de reder lijsten met de lading beschikbaar heeft gesteld aan de Duitse autoriteiten, Rijkswaterstaat en de inspectie. 

Minister Cora van Nieuwenhuizen tijdens een werkbezoek aan het getroffen Terschelling.
ANP Minister Cora van Nieuwenhuizen tijdens een werkbezoek aan het getroffen Terschelling.

Bekijk ook:




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    En dat weten ze nu pas? Er is toch een lijst van de containers die geladen zijn?

  • ingrid mertens

    Echte schande dat hier niet meer controle op is! Mens en dier worden vergiftigd door het egoistisch mensdom dat enkel geld belangrijk vindt!!

  • Walter Mertens

    Maar er is geen gevaar voor plant mens en dier hoor

  • Emi De graeve

    schandalig groot, groter, grootst ! en de winst gaat naar maatschappijen die niks geven om natuurbehoud of klimaat.Hoge belasting zou er dringend op dergelijke transporten moeten komen.

  • Dick van Aggelen

    Toch vertrouw ik het niet, het kan een ecologische ramp worden voor de Wadden.