Ook Duitse Bondsraad tegen maximumsnelheid op Autobahn

EPA
Een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn lijkt ver weg. Na de Bondsdag heeft ook de Bondsraad, met vertegenwoordigers van de deelstaten, een voorstel weggestemd om een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur in te voeren.

Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking. Al jaren wordt er gediscussieerd over een snelheidsbegrenzing vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. In het voorstel aan de Bondsraad werden ook de regels in de rest van Europa en het lagere brandstofgebruik als argumenten genoemd.

In oktober stemde een ruime meerderheid in de Bondsdag tegen een voorstel van de Groenen om een maximum van 130 in te voeren. De automobielorganisatie ADAC liet juist kort geleden weten dat het in principe niet meer tegen een maximumsnelheid is.

De maximumsnelheid was slechts één van de veranderingen in de verkeersregels die de raad behandelde. De hervorming van de regels is vooral gericht om het verkeer veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers.




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Johan Billiet

    Was te verwachten, is ook het enigste ontwikkelde (??) land waar snelwegen en vaak ook de nationale wegen nog als publieke racebanen gebruikt worden. Rij regelmatig Aken-Berlijn-en verder.. Is een pest om door dit land te rijden. Rij liever in andere -even grote landen F, UK, Scandinavische landen- zonder gekke egoïstische snelheidsmaniakken- en de mensen komen daar, zeer ontspannen, ook goed vooruit en dit met een minder grote ecologische rij-afdruk...

  • raf peeters

    Logisch,Duitsland is een beetje te groot om 130 te rijden en zeker als mensen hun familie in voormalig Oostblok willen bezoeken.Zie je al van Hannover naar Berlijn rijden tegen 130.Er zijn speciaal autostrades aangelegd 2x3 rijstroken kilometers lang om afstanden van 600 km snel te overbruggen.Op deze stroken rijd men 200 en zelfs 's nachts nog sneller en ongevallen gebeuren niettegenstaande geen beperking zelden.

  • Wesley Gevaert

    De banen zijn veiliger dan vroeger. Auto's zijn veiliger en stoppen veel rapper dan vroeger. Auti's vervuilen/verbruiken veel minder dan vroeger. Mijn auto stopt van zichzelf en kan zichzelf tussen de lijnen houden. Wat een verschil met mijn eerste auto 20j geleden. En dan zouden ze willen dat we nog trager rijden...

  • Jules Vermeers

    Waarom veranderen wat goed is.

  • Mike Vanderkerken

    De Duitse autobahn veiliger en aantrekkelijk maken voor fietsers ???? Ziet er best een interessant projectje uit bij de Duitsers.