Onrust bij Ryanair: "Basissen in Spanje en Portugal worden gesloten"

Ryanair-vliegtuigen op de luchthaven van Gerona.
REUTERS Ryanair-vliegtuigen op de luchthaven van Gerona.
Lagekostenmaatschappij Ryanair is van plan om basissen te sluiten in Spanje en Portugal. Dat zeggen lokale vakbonden. In beide landen zijn er stakingen gepland. Ook elders in Europa dreigt sociale onrust bij de maatschappij. Zo willen Britse piloten eind deze maand en begin volgende maand in totaal 5 dagen staken

Ryanair kondigde eind juli aan dat er de komende maanden honderden banen op de tocht staan. De budgetvlieger ziet uitbreidingsplannen in de war geschopt worden door onder meer brexitperikelen en de problemen met de Boeing 737 MAX-toestellen die wereldwijd om veiligheidsredenen aan de grond worden gehouden. Ook het schrappen van basissen werd niet uitgesloten.

Sluiten

Nu zou Ryanair hebben aangekondigd dat het begin volgend jaar twee basissen wil sluiten op de Canarische Eilanden, die deel uitmaken van Spanje. De lowcostmaatschappij zou ook overwegen om de basis in Gerona te sluiten. Dat zegt de vakbond SITCPLA. De vakbond plant in september te staken tegen de sluitingen, maar een exacte datum is er nog niet.


In Portugal liet de vakbond SNPVAC weten dat de basis in Faro in de loop van volgend jaar opgedoekt zou worden. Daar zouden 120 banen op de tocht staan. De vakbond kondigde enkele dagen geleden een staking aan van 21 tot 25 augustus. Onder meer ook omdat Ryanair zich niet aan afspraken zou houden over onder meer vakantiegeld en verlofdagen.

Maar ook elders dreigt er sociale onrust bij Ryanair. Zo heeft de Britse pilotenvakbond BALPA de in Groot-Brittannië gebaseerde piloten van Ryanair opgeroepen om het werk neer te leggen op 22 en 23 augustus, en van 2 tot en met 4 september. Dat is het resultaat van een stemming woensdag, waarbij een grote meerderheid van de piloten vóór staking koos.

De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen onderhandelingen tussen vakbonden en directie. BALPA klaagt aan dat het management geen idee heeft hoe het met vakbonden moet omgaan en dat er geen standaardovereenkomsten beschikbaar zijn. De eisen hebben betrekking op onder meer transparante verloning, pensioenen en verzekering tegen licentieverlies. “We hebben op geen enkel van deze domeinen vooruitgang kunnen boeken met het Ryanair-management, schijnbaar omdat het niet begrijpt hoe het constructief met ons kan werken of hoe met ons te onderhandelen”, klinkt het.

Reisplannen

De vakbond blijft openstaan voor gesprekken om de staking nog te vermijden. “Geen enkele piloot wil de reisplannen van de mensen in de war sturen, maar op dit moment hebben we geen andere keuze.”

Voorts stemmen ook de in Ierland gebaseerde piloten dezer dagen over mogelijke acties. Het resultaat daarvan zou vrijdag bekend zijn.

België

En ook in België is het onrustig, ondanks enkele cao’s die werden afgesloten tussen directie en vakbonden. “Het lokale arbeidsrecht toepassen, houdt meer in dan een cao. Ryanair heeft bijvoorbeeld nog altijd geen lokaal arbeidsreglement, geen verzekering tegen arbeidsongevallen en geen preventiedienst”, zei Hans Elsen van de christelijke bediendebond ACV-PULS daar eerder over. Op 13 augustus is er opnieuw overleg gepland.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Victor Munster

    Wat gaan al die piloten doen als ze Ryan Air kapot gestaakt hebben? Op dit moment is Ryanair een opstapje naar werkgelegenheid bij een andere maatscahappij en nog voordat ze 30 jaar zijn hebben ze al genoeg vlieguren gesprokkeld om gezagvoerder te worden.

  • ronny verstraete

    @Marie Beldé........Piloten van Ryanair verdienen geen 12.000 euro per maand..waar haal jij deze bedragen vandaan ??? Ik heb een vriend die piloot is bij Ryanair en die heeft met moeite 5.150 euro brutoloon per maand !!!! Daar schiet netto 2.983 euro van over

  • Don Tessers

    Door de houding van deze vliegmaatschappij stevent ze zelf af op een rampzalig einde van de lowcost maatschappij om nog verder door te kunnen gaan met het personeel.

  • Georgette Milh

    €12.000/maand voor een piloot bij Ryanair? Mevrouw Beldé ziet sterretjes... Het zou de moderator sieren om dit soort populistische nonsens van het forum te weren. Die lonen zijn immers perfect te controleren.

  • Marie Beldé

    12.000 euro per maand voor piloten... Hoe diep kan je vallen om te staken en mensen die gans jaar werken voor 1500euro p/m te pesten voor hun echt wel verdiende verlof!!!