Onderzoekers denken dat ze weten waarom Boeings 737 MAX neerstortten

AFP
Onderzoekers die de dodelijke crash bestuderen van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines hebben een voorlopige conclusie bereikt over de oorzaak van het drama. Er zou zoals al eerder werd geopperd een automatisch nieuw systeem geactiveerd zijn dat de neus van het vliegtuig omlaag duwde, waardoor het crashte. Dat schrijft de Wall Street Journal op basis van bronnen dicht bij het onderzoek.

De conclusies werden getrokken op basis van onderzoek van de zwarte dozen van het toestel. Die werden teruggevonden na de crash, die het leven kostte aan alle 157 inzittenden.

Crash

Als het klopt dat het zogenaamde ‘stall-prevention feature’ geactiveerd werd, zou dat betekenen dat de crash dezelfde oorzaak kan hebben als die van het toestel van het Indonesische Lion Air eind vorig jaar. Bij die crash kwamen 189 mensen om het leven.


Het nieuwe systeem waarmee de vliegtuigen zijn uitgerust – het ‘Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) – moet de aerodynamica van de toestellen bijsturen, die veranderde doordat de nieuwe en zuiniger motoren zwaarder zijn. De sensor grijpt in als het toestel te scherp stijgt en duwt de neus dan naar beneden. Dat zou bij beide vluchten te sterk gebeurd zijn.

Over enkele dagen zou het voorlopige rapport van het onderzoek over de crash bekend worden gemaakt volgens de Wall Street Journal. 




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • maarten anthonis

    Volgens boeing is er niets aan de hand , er liggen echter wel meer dan 300 mensen in een graf om dat tegen te spreken

  • Dirk Van Aelst

    Dieter Binst: een stall komt voor wanneer de luchtstroom die over de vleugel stroomt afbreekt (volgt het vleugelprofiel niet meer) en turbulentie veroorzaakt. Hierdoor verdwijnt de liftkracht van de vleugel. En het motorvermogen heeft wel degelijk een invloed op het stijgvermogen van een vliegtuig. hoe verklaar je anders de mogelijkheid van een F16 om verticaal te stijgen? Tip: de aanvalshoek moet bekeken worden tegenover de relatieve wind.

  • JORIS NIJS

    Ik blijf erbij: als een ander vliegtuig perfect vliegt zonder MCAS, maar de MAX MCAS nodig heeft om stalls te vermijden, dan is het een slecht vliegtuig.

  • Walter Lippens

    @Patrick Van Assche, dit systeem kan wel degelijk door de piloten uitgeschakeld worden. Zoals hier reeds geopperd werd ligt de oorzaak wellicht in het onvoldoende vertrouwd zijn van de piloten met dit nieuwe systeem.

  • MICHEL JANSSENS

    Max Aereinck.. De nieuwe feature werd in eerste instantie niet in de handleiding vermeld. De piloten hadden volgens test ongeveer 40 seconden om te reageren.

Video