Ondanks vliegtuigcrash Costa Rica was 2017 veiligste vliegjaar ooit

BELGAIMAGE
Het aantal doden bij vliegtuigongevallen in 2017 is in laatste instantie nog bijgesteld, na de vliegtuigcrash die gisteren aan 12 mensen het leven kostte in Costa Rica. De conclusie dat het voorbije jaar het veiligste vliegjaar ooit was, blijft wel staan. 

Het in Nederland gevestigde Aviation Safety Network (ASN) stelde na de crash in Costa Rica zijn jaarcijfers bij. Het komt nu uit op tien dodelijke vliegtuigongelukken in de commerciële luchtvaart in 2017, met in totaal 79 dodelijke slachtoffers (44 mensen in de betrokken toestellen en 35 mensen op de grond).

Het voorbije jaar blijft wel het veiligste vliegjaar ooit, al moet het de eerste plaats wel delen met 2015 als het gaat over het aantal ongelukken. Toen vielen er bij de tien ongevallen echter 537 doden te betreuren. De balans werd toen vooral verzwaard door de crash van Germanwings-vlucht 4U9525 in de Alpen door toedoen van de copiloot (150 doden) en de crash van een Russisch passagiersvliegtuig van Metrojet in de Sinaï-woestijn in Egypte door een bom aan boord (224 slachtoffers).

Inzake dodelijke slachtoffers blijft 2017 wel veruit het beste jaar. In 2016 was er bijvoorbeeld sprake van 303 doden. Dat er afgelopen jaar zo weinig doden vielen, komt omdat de ongelukken gebeurden met cargotoestellen (5) of met kleinere passagiersvliegtuigen (5). Het dodelijkste incident was er op 16 januari, toen een Boeing 747-cargovliegtuig crashte in Kirgizië. Vier inzittenden kwamen om, net als 35 mensen op de grond. Dan volgt de crash van zondag in Costa Rica.

Burgerluchtvaart

Er vonden intussen al meer dan een jaar lang (398 dagen) helemaal geen dodelijke ongelukken meer plaats met grotere toestellen in de burgerluchtvaart.
Het laatste ongeluk was op 28 november 2016, toen een chartervliegtuig van de Boliviaanse maatschappij LaMia in de bergen in de buurt van de Colombiaanse stad Medellin neerstortte door brandstoftekort. Bij de crash kwamen 71 mensen om het leven, onder wie 19 leden van de Braziliaanse voetbalploeg AF Chapecoense.

Het aantal doden bij ongelukken in de burgerluchtvaart daalt al twintig jaar gestaag.  De statistieken hebben betrekking op de commerciële luchtvaart. De 122 doden die in juni vielen toen een vliegtuig in de Indische Oceaan stortte, zijn niet meegeteld omdat het om een transporttoestel van de luchtmacht van Myanmar ging.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jeffrey Deekers

    Je hebt 100x meer kans om te sterven in de auto onderweg naar de luchthaven dan in het vliegtuig zelf... luchtvaart is en blijft nog altijd de veiligste manier van transport dat er bestaat en word met elk nieuw ongeluk nog veiliger (enorme onderzoeken naar de oorzaak en uitvindingen van nieuwe systemen en technieken om ze te voorkomen). Mensen met vliegangsten blijven me dus nog altijd verbazen...

  • bryan de ceuster

    Je hebt meer kans om EuroMillions te winnen dan te sterven door een vliegtuigcrash. Vliegangst is dan ook totaal onlogisch. Je kan bijna evengoed angst hebben om een asteroide op je kop te krijgen, maar ik ken geen enkele mens die daarvoor niet buiten durft te komen.

  • Tim Peng

    vreemd dat de vliegtuigcrash in china van vorige maand of november niet in de tabellen staat, 76 doden, dit was enkel te zien op chinese media... ik vond het al vreemd dat hln daar niet over berichte