Obama-gadgets zijn very big business

Barack Obama heeft een eerste belangrijke parlementaire overwinning geboekt: de Democratische meerderheid in het Huis van Afgevaardigden nam een wet aan waarbij vier miljoen kinderen uit sociaal zwakke milieus een ziektekostenverzekering krijgen. De populariteit van Obama lijkt enkele dagen voor zijn inauguratie alleen meer te groeien: zo is de verkoop van Obama-gadgets een immense business geworden.

De Republikeinen en president George Bush hadden zich tegen de maatregel verzet. Obama verwelkomde de nieuwe wet, die nog door de Senaat moet worden goedgekeurd. Volgens Obama moet in tijden van crisis elk kind een ziektekostenverzekering hebben.

Bush mag nog zes nachtjes slapen in het Witte Huis: op 20 januari moet hij de presidentiële macht overdragen aan Obama.

Ondertussen is er in de VS minstens één soort winkels dat helemaal ontsnapt aan de ergste economische recessie in zestig jaar: de winkels die souvenirs en gadgets van de nieuwe president Barack Obama verkopen. Zij doen dezer dagen gouden zaken. De inauguratie van Obama op 20 januari is 'booming business' en dat is een tijdje geleden in de VS. Geniale éénmansactie van Obama om de sputterende economie weer aan te zwengelen...

3.800 euro per dag
Per dag verkoopt de 'Making History Store' in Washington van Aissa Tou voor 5.000 dollar (zo'n 3.800 euro) aan Obama-gadgets. Die zijn er in letterlijk meer dan honderd soorten: horloges, T-shirts, drinkbekers, stickers, noem maar op. "Hij helpt de economie op zijn eigen manier een handje", zegt Aissa Tou aan Bloomberg. En dan moet de grote dag van Obama's inauguratie nog komen. Er worden volgende dinsdag liefst vier miljoen bezoekers verwacht in de Amerikaanse hoofdstad.

Hot 4 Barack
Je kan het zo bizar niet bedenken of de Amerikanen verkopen het. Neem nu de 'Hot 4 Barack', een hete kruidensaus, die over de toonbank gaat als warme broodjes. Een andere topper is het T-shirt met Obama naast Marin Luther King Jr, de vermoorde zwarte dominee uit met wie de nieuwe president vaak vergeleken wordt.

Toerisme
Ook de toeristische dienst van Washington wrijft zich in de handen. "De inauguratie van Obama is een zelden geziene en hoogstaande bijeenkomst die heel wat rijke mensen naar de stad brengt", zegt woordvoerster Rebecca Pawlowski. De spreekwoordelijke gastvrijheid van Washington is jaarlijks goed voor 4,2 miljard euro.

Obama-dollarbiljet
Jim Warlick verkoopt al presidentiële memorabilia sinds de inauguratie van wijlen Ronald Reagan in 1981. "Vooral de Obama-pinten en muismatten zijn populair, maar niks verkoopt beter dan de Obama-poppen. Ze kosten 30 dollar (23 euro) en ik heb er al meer dan 2.000 van verkocht. Ik heb er dan maar evenveel bijbesteld. De komende weken ga ik 125 mensen in dienst nemen om de toeloop te kunnen opvangen. Ik heb nu al drie winkels en wil er nog twee openen. Obama is zo goed geweest voor de economie dat we al dollarbiljetten met zijn beeltenis verkopen."

Medailles
Het officiële inauguratiecomité van Obama heeft een website geopend waarop je tientallen officële souvenirs kan kopen. Van 'I was there' pins van 2 dollar tot een set gouden, zilveren en bronzen inauguratiemedailles voor 3.000 dollar (2.300 euro). Daarnaast zijn er ook handtassen en T-shirts te koop.

Kranten
Je ziet het: te veel om op te noemen. Toch nog een greep uit de opvallendste Obamania-verkopers. Amazon.com, de grootste verkoopsite, heeft een online inauguratiewinkel geopend met als paradepaardje de papieren Obama-pop voor 8 dollar. Ook de media pikt een graantje mee met een verzameling inauguratiekranten voor 100 dollar. Zelfs de bustickets dragen de beeltenis van Obama. Tot slot zijn er nog de vele straatventers die memorabilia verkopen. Kortom, een economie op zich in Washington en verre omstreken, want ook in het buitenland slaat de Obamania als nooit tevoren toe. Dinsdag roept de halve wereld met Barack Obama: "Yes we can!" (hlnsydney/kh)