Nootjesincident kost topvrouw Korean Air haar job

EPA
Cho Hyuan-ah, vicepresident bij de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Korean Air, heeft zich tijdens een eerste publiek optreden na het nootjesincident, uitgebreid verontschuldigd. Bovendien neemt ze ontslag uit al haar functies binnen de luchtvaartmaatschappij.

Aanleiding is het gedrag van Cho tijdens een vlucht, vorige week, van New York naar Seoel. Ze kreeg toen macadamianoten geserveerd in een zakje, en niet in een kommetje. Dat vond ze "onrespectvol", een aanfluiting van de voorschriften en een bedreiging voor de veiligheid van de 250 passagiers.

Veiligheid

Cho Yang-ho, haar vader en CEO van de maatschappij, heeft zich eerder op de dag ook verontschuldigd voor de "dwaasheden" van zijn dochter, "als vader en als baas van Korean Air".

"Alles is mijn fout", zei hij. "Ik ben er niet in geslaagd mijn dochter naar behoren op te voeden."

Hij kondigde ook aan dat zijn dochter ontslag neemt in al haar functies binnen de Hanjin Group, die eigendom is van de Cho's. Korean Air is onderdeel van die groep.

"Ik zal alle vragen die in het onderzoek geopperd worden, beantwoorden", zei Cho junior, voor haar gesprek met de luchtvaartautoriteiten in Seoel.

Die hebben vragen bij haar gedrag, dat een inbreuk zou zijn op de veiligheidsregels voor het luchtverkeer. Tijdens het onderzoek mag Cho het land niet verlaten.

Vader Cho Yang-ho verontschuldigde zich eerder op de dag voor de "dwaasheden" van zijn dochter.
EPA Vader Cho Yang-ho verontschuldigde zich eerder op de dag voor de "dwaasheden" van zijn dochter.

Alles is mijn fout. Ik ben er niet in geslaagd mijn dochter naar behoren op te voeden

Vader Cho Yang-ho

Bemanning

Ook de bemanning zal ondervraagd worden, omdat Cho de steward die haar de nootjes aanbood ook verplicht zou hebben voor haar te knielen én verwijten naar zijn hoofd geslingerd zou hebben.

Door het nootjesincident vertrok het vliegtuig van Korean Air met 20 minuten vertraging.

Korean Air had eerst het gedrag van Cho verdedigd, omdat ze als vicepresident verantwoordelijk is voor de service aan boord. Later bood ook de luchtvaartmaatschappij haar excuses aan.