Nike lanceert 'foute schoenen' in China

Ming Pao
Schoenenreus Nike mag - nu al- de marketingmisser van het jaar achter zijn naam schrijven. Zonder het te beseffen promoot het sportmerk op zijn laatste Chinese sneakerdesign een wel heel erg ongezonde levensstijl: het logo spoort kopers namelijk aan om 'dikker te worden'.

Hoewel 'verdikken' naar alle waarschijnlijkheid niet meteen tot de ambities van de gemiddelde Nike-consument behoort, lijkt het merk daar in China toch 'reclame' voor te maken. Alleszins: dat is wat het ontwerp van hun nieuwste sneaker doet vermoeden. Door een ongelukkig toeval betekent de print op dat model namelijk zoveel als 'dikker worden'. Het venijn zit hem - zoals bij zoveel dingen - in de staart.

Op beide hielen van het betreffende schoenenpaar werd bij wijze van 'bezieling' een inspirerende boodschap aangebracht. Op de linkerhiel werd dat het Chinese teken 'Fa', wat zoveel betekent als 'rijk worden'. Op de rechterhiel prijkt het 'Fu'-teken, wat dan weer een symbool voor geluk is. Waar de makers zich echter niet op bedacht hadden, is dat wanneer Chinese tekens bij elkaar geplaatst worden, ze vaak een nieuwe samenstelling vormen, waaraan uiteraard ook een nieuwe betekenis gekoppeld wordt. Het ongelukkige - maar voor veel Chinese opiniemakers hilarische - toeval wil nu dat een samenstelling van 'Fa' en 'Fu' zoveel wil zeggen als 'dik worden'.

Het ongelukkige - maar ook lichtjes hilarische - toeval wil dat 'Fa' en 'Fu' in samenstelling zoveel betekenen als 'dikker worden'

Het ongelukkig gekozen Nike-design werd sinds zijn verschijning op de Chinese markt online dan ook al flink door de mangel gehaald. Zo vraagt een opmerkzame grappenmaker zich af welk rivaliserend merk zijn geniale undercoveragent zou hebben ingezet voor die geslepen 'vergissing'. Eén ding staat alvast als een paal boven water: rijk of gelukkig zal Nike van haar laatste inspirerende design alvast niet worden.