Negen doden en 86 gewonden bij crash Schiphol

UNKNOWN

Bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol zijn 9 doden (3 bemanningsleden en 6 passagiers) en 86 gewonden gevallen. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. In totaal waren 134 passagiers aan boord van het gecrashte vliegtuig. Over de identiteit van de slachtoffers worden nog geen mededelingen gedaan. Vermoedelijk gebeurt dat pas morgen.

Onderzoek

Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar Amsterdam toen het op enkele honderden meters van de landingsbaan neerstortte en in drie stukken brak. Over het aantal doden rees direct na de crash onduidelijkheid, omdat Turkish Airlines ten onrechte meldde dat iedereen de ramp had overleefd. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. De zwarte dozen van het vliegtuig zijn gevonden en er is een onderzoek gestart. Een team heeft op de plek van het ongeluk enkele sporen veilig gesteld. Het onderzoeksteam vraagt getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd.

Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar het toestel had te weinig vaart, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct af. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben. Een andere mogelijke oorzaak die is genoemd is het uitvallen van beide motoren. Dat zou verklaren waarom het vliegtuig uit de lucht viel.

Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het in een modderig weiland terechtkwam, heeft volgens hem het aantal slachtoffers flink beperkt doordat de klap deels werd opgevangen en geen brand uitbrak nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle snelheid verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.

Mortuarium in luchthaven
De gewonden zijn naar verschillende ziekenhuizen in de buurt gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. In het gewone mortuarium van de luchthaven is immers slechts plaats voor twee lichamen.

Familieleden aangekomen
Deze avond is een vliegtuig met 67 familieleden en kennissen van slachtoffers aan boord van Istanboel naar Amsterdam gevlogen. Zij worden opgevangen door psychologen en andere deskundigen. Met de hulp van de verwanten zal ook de identiteit van een aantal dode en gewonde slachtoffers moeten worden bevestigd.

Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."

Geen luchtverkeer
Op Schiphol was kort na de crash nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werd omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland. Slechts 18 vluchten moesten geannuleerd worden. Ongeveer 35 vluchten moesten uitwijken naar andere luchthavens. Hoeveel vluchten vertraging hebben opgelopen, kon een woordvoerster niet zeggen. Er is inmiddels weer voldoende capaciteit om alle vliegtuigen die moeten binnenkomen en vertrekken, te verwerken.

Informatienummers
Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen: 0031/23/567 63 75. De Nederlandse ambassade in Turkije heeft intussen in nauwe samenwerking met de lokale autoriteiten een speciale visumregeling uitgewerkt, zodat familieleden van slachtoffers zo snel mogelijk kunnen afreizen naar Nederland.

Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. De directeur van Turkish Airlines liet weten dat de piloot van het toestel, Hasan Tahsin, een voormalig piloot bij de luchtmacht was, en zeer ervaren. (belga/novum/mvl/ka/bf/dea)

UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN
UNKNOWN