Nederlandse minister biedt excuses aan voor toelaten Stint: “Er zijn fouten gemaakt”

Archieffoto van de Stint
Sven Ponsaerts Archieffoto van de Stint
De Nederlandse minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen heeft vandaag haar excuses aangeboden voor de manier waarop de Stint is toegelaten op de Nederlandse wegen. "Er zijn fouten gemaakt, dat spijt me erg", zei een tot tranen geroerde Van Nieuwenhuizen.

"Ik bied op deze plek in het openbaar mijn excuses aan voor het tekortschieten van mijn ministerie", zei ze aan het begin van haar betoog. "De veiligheid stond niet voorop" en de Stint "had in deze vorm nooit mogen worden toegelaten".

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde eerder deze maand dat bij de toelating van de elektrische bolderkar te weinig aandacht was voor veiligheid. De raad onderzocht het traject na het ongeluk met de Stint in Oss waarbij vorig jaar vier kinderen om het leven kwamen.

De oppositie had Van Nieuwenhuizen in het debat opgeroepen met excuses te komen. "De overheid heeft gruwelijk gefaald", zei GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. Pas als Van Nieuwenhuizen dat erkent, "kunnen we weer vooruit kijken", aldus Kröger. Ook SP, PVV en Partij voor de Dieren wilden verontschuldigingen.

Veel partijen dringen er tevens op aan dat de bewindsvrouw de aanbevelingen van de OVV "onverkort" overneemt. De minister belooft dit ook te doen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen.
ANP Minister Cora van Nieuwenhuizen.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • DIRK RASSCHAERT

    Spijt komt na de zonde maar degenen die het toe hebben goedgekeurd zouden zich persoonlijk moeten excuseren bij de ouders en familie zodat ze kunnen zien wat voor leed ze veroorzaakt hebben door hun job niet naar behoren uitgevoerd te hebben.

  • Geert Vaelen

    Met een noodstopknop erop die de voeding richting regelaar en motor doet onderbreken, en een rem die automatisch dichttrekt bij verlies van spanning kan er toch onmogelijk eentje op hol slaan, wat eigenlijk het probleem was als ik me goed herinner? En hierdoor worden alle bolderkarren verboden? Een knop, noodstoprelais en een gewone relais zijn alles wat je nodig hebt om het veilig te maken. En een remschijf op de aandrijfas.