Nederlandse keuring: "Fyra werd terecht goedgekeurd"

PHOTO_NEWS
De Fyra is terecht goedgekeurd. De omstreden snelle trein voldeed aan de wettelijke eisen voor veiligheid. De problemen deden zich pas voor toen de treinen gingen rijden.

Dat zei Jerry Borger, die bij keuringsinstantie Lloyd's Register Nederland verantwoordelijk was voor de Fyra, woensdag tegen de Nederlandse parlementaire enquêtecommissie die het debacle met deze flitstrein onderzoekt. De Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest al snel weer van het spoor omdat de trein door allerlei mankementen niet veilig bleek te zijn.

Fyra-fabrikant AnsaldoBreda huurde Lloyd's in om het productieproces te keuren, niet om naar elke afzonderlijke trein te kijken. Borger stelde dat dit gebruikelijk is bij het keuren van treinen. Lloyd's gaf een certificaat af voor het type trein, het was aan fabrikant AnsaldoBreda om bij elke trein te verklaren dat die volgens het prototype is gebouwd. De inspecteurs van Lloyds hadden ook niet de tijd om alle treinen te bekijken.

De enquêtecommissie hield Borger voor dat een kwaliteitsinspecteur van Lloyd's Register Rail Europe, Tinus Jonkers, heel kritisch was over de slordige werkwijze bij AnsaldoBreda. Maar volgens Borger was deze inspecteur veel meer aanwezig en keek hij voor opdrachtgever NSFSC of het bedrijf precies bouwde wat besteld was. Borger keek of werd voldaan aan wettelijke eisen. Volgens Jonkers zaten er nog veel fouten in de treinen toen die uit de fabriek kwamen, maar Borger had de indruk dat dit geen zwaarwegende zaken waren.