Nederland wil in 2030 verkoop van benzine- en dieselauto’s verbieden

iStock
Nederland wil in 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s verbieden. De maatregel maakt deel uit van het klimaatakkoord dat vanmiddag voorgesteld wordt. Door de vliegtaks te verhogen -van 7 naar 15 euro- hoopt de regering de rekening voor automobilisten toch enigszins te beperken. Er moet een omslag naar elektrisch rijden komen, maar vooral de VVD is beducht om eigenaars van een benzine- of dieselauto op kosten te jagen.

Het Nederlandse kabinet zal met de Europese Commissie onderhandelen om tegen 2030 een nationaal verkoopverbod van benzine- en dieselauto’s in te voeren. Dealers zullen in dat geval ook geen gewone wagens uit het buitenland meer mogen invoeren. De focus blijft liggen rond strengere Europese regels voor de uitstoot van auto’s. Daarbij speelt niet alleen CO2, maar ook de luchtkwaliteit een rol.

Onze noorderburen treden daarmee in de voetsporen van Denemarken. Premier Lars Løkke Rasmussen wil binnen twaalf jaar een miljoen elektrische of hybride auto’s op zijn wegen hebben. “Diesel en benzine zijn in Denemarken verleden tijd”, klonk het uit zijn mond. “Ik ben voorstander van auto’s, maar ze zouden het milieu niet mogen vernielen.” Hij wil met gelijkgezinde Europese landen druk zetten op autobouwers, zodat die meer inzetten op propere wagens.

Lars Løkke Rasmussen.
AFP Lars Løkke Rasmussen.

Nieuwe autotaks
In het Nederlandse klimaatakkoord is ook een nieuwe autobelasting opgenomen. De ‘innovatietoeslag op bezit’ zou elke bestuurder 2 euro per maand moeten kosten. De politici willen die maatregel echter liever geschrapt zien en in plaats daarvan de vliegtaks verdubbelen van 7 naar 15 euro per vlucht.

Daarnaast zijn er ook plannen om de accijns op benzine en diesel met 1 cent te verhogen in 2020. Voor diesels zou daar later nog een cent extra bovenop moeten komen.

Ook de kilometerheffing ligt nog steeds op tafel. De onderhandelaars van het klimaatakkoord zien dat systeem graag ingevoerd worden in 2024. In de huidige regeerperiode kan daar alleszins geen sprake van zijn.




98 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • rudy beernaert

    Weet je wat het probleem is ?De gewone man komt op vakantie waar de rijke komt en dat willen ze eruit ,want die willen geen pottenkijkers .Heeft niks met milieu te maken,zij kopen een hybride porche om dan nog de taksen te ontlopen,en rijden daan op benzine.hypocritie ten top.

  • sam boddaert

    Belachelijk wat is de impact op de natuur om alle bestaande auto s te verschroten en opnieuw te maken. Of gaat het enkel om belasting?

  • Marc Van der Vloedt

    De vrijheid om een auto te kunnen bezitten en te besturen zal en willen ze doen verdwijnen ! De dwangmatigheid (door de visionairs) zal erin bestaan om... een soort "openbaar" (treintje, tram) vervoer te lanceren: a la "tube" of de kleinere projecten zoals bij de "wasstraat" voor de hoofdwegen. Wacht tot dat allemaal ligt en koop terug, voor uw vrijheid, een benzine en/of een dieselauto.

  • Jean Vermote

    Die Nederlandse regering slaat dan ook compleet door, in tien jaar tijd is dat onmogelijk te realiseren. En wij gaan maar zwijgen, want met onze centrales staan we nu al op de rand van de afgrond.

  • RENE LENAERTS

    Willen is een zaak, maar hoe ze het gaan doen een andere. Binnen 12 jaar zal gans Nederland dus puur elektrisch gaan rijden, openbaar en vrachtvervoer in begrepen?