Nederland heeft kortste spoor van Europa

UNKNOWN

Omgerekend naar inwonersaantal heeft Nederland het kortste spoornetwerk van de Europese Unie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij elkaar opgeteld ligt er 2.960 kilometer, inclusief de vorig jaar in gebruik genomen Betuweroute. Nederland is binnen de Europese Unie met grote voorsprong het land dat zijn spoorwegen het meest intensief gebruikt. Het land heeft 5 miljoen passagierskilometers, België heeft er 2,6 miljoen.

Langer geworden
Het CBS becijferde dat de lengte van het spoornetwerk sinds 1982 met 5 procent is toegenomen. Naast de Betuweroute leverde ook de Flevolijn (eind jaren tachtig) een bijdrage aan de groei.

Twee of meer sporen
Steeds meer trajecten zijn uitgevoerd met twee of meer sporen. Daardoor kunnen treinen elkaar passeren en wordt het mogelijk meer verkeer te laten rijden over het netwerk. Nederland telde in 2005, dus voor de ingebruikname van de Betuweroute, 918 kilometer enkelvoudig spoor en 1892 kilometer meervoudig. Het aandeel meervoudig spoor nam tussen 1982 en 2005 toe met 23 procent.

Zwitserland uitgebreid spoornet
Zwitserland geldt ook als een land met een zeer uitgebreid en intensief benut spoornet. Exacte cijfers over dat land kon het CBS niet produceren, omdat het zich in belangrijke mate baseert op gegevens van het statistiekbureau van de EU, Eurostat, waar Zwitserland niet bij is aangesloten.

"Grenzen bereikt"
"Dit CBS-verhaal onderstreept wat we al een tijdje weten", reageerde een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen. "De grenzen van de mogelijkheden zijn in zicht. In Nederland presteren we veel op een klein netwerk, we leveren daarmee een hele efficiënte bijdrage aan de mobiliteit. Er moeten extra investeringen komen om groei op langere termijn te faciliteren." (belga/vsv)

UNKNOWN