Na dag 2 is er nog geen spoor van vlucht QZ8501: wat we nu weten

EPA
Aan het einde van de tweede dag is er nog geen spoor van AirAsia vlucht QZ8501. Het lijkt erop dat het vliegtuig op de bodem van de zee ligt, aldus Bambang Sulistyo, hoofd van het Indonesische onderzoeksteam. Tegelijkertijd sprak hij echter van een "vroege gissing". Hij baseert zich op de locatie waar het toestel van de radar verdween. Morgen wordt de zoekradius verder uitgebreid. Mogelijk wordt ook de hulp van andere landen ingeroepen.

Van het vliegtuig van AirAsia en zijn 162 passagiers ontbreekt sinds gisterochtend elk spoor. De twee olievlekken die vanmorgen door een Indonesische helikopter zijn gespot zijn niet van het toestel afkomstig.
Hetzelfde geldt voor een aantal niet nader geïdentificeerde objecten die een Australisch vliegtuig honderden kilometers verderop zag, melden de Indonesische autoriteiten.

De Indonesische vicepresident Jusuf Kalla zei erder vandaag tegen verslaggevers dat hij de vondst van objecten van vlucht QZ8501 niet kan bevestigen. De zoektocht wordt volgens hem gehinderd door de slechte weersomstandigheden, maar hij voegde eraan toe dat Indonesië niet zal opgeven. Ook is er volgens hem geen tijdslimiet aan de zoekoperatie gekoppeld.

Uitbreiding zoekactie

Hulpdiensten gingen in alle vroegte weer op pad in de hoop het toestel te vinden. Twaalf schepen uit Indonesië, drie helikopters en vijf vliegtuigen zouden meedoen aan de zoekactie. Ook Singapore en Maleisië hielpen daarbij. Ze doorzochten een groot gebied op zee, waaronder ook gebieden dicht bij de plek waar het vliegtuig voor het laatst contact heeft gehad met de luchtverkeersleiding. Het zoekgebied omvat een straal van zestig kilometer rond die locatie.

Een indonesisch zoek- en reddingsteam coördineert het zoekgebied.
GETTY Een indonesisch zoek- en reddingsteam coördineert het zoekgebied.

Morgen wordt de zoekradius verder uitgebreid, aldus Sulistyo. Er zal dan ook gezocht worden in de zuidelijke delen van de wateren langs de kust van het eiland Billiton (tussen Sumatra en Borneo), én aan land, in de Indonesische provincie West-Kalimantan (op Borneo). Mogelijk wordt later ook de hulp van andere landen ingeroepen.

REUTERS

Opvang

AirAsia heeft een speciaal team opgeroepen om de naasten van inzittenden van het vermiste toestel op te vangen. "Dit team zal zorgen voor alles wat ze nodig hebben, zoals onderdak en eventuele reizen", aldus AirAsia Indonesia-directeur Sunu Widyatmoko.

Terwijl de hulptroepen de zoektocht voorzetten, wachten veel naasten van de passagiers op het vliegveld van Surabaya op nieuws over hun familie. Ook in Singapore is een centrum ingericht waar mensen bij elkaar kunnen komen.AirAsia is een in 2001 opgerichte maatschappij die met lage tarieven vliegen voor veel mensen bereikbaar heeft gemaakt. AirAsia vliegt met een vloot van relatief jonge vliegtuigen.

Een Franse copiloot

In de Airbus 320-200 zaten 156 mensen uit Indonesië, drie uit Zuid-Korea, één uit Singapore, één uit Maleisië en één uit Frankrijk (de copiloot). Zestien van hen waren minderjarig. Ook was er een baby aan boord van een paar maanden oud. Vlucht QZ8501 had twee piloten en vijf bemanningsleden aan boord.

Volgens AirAsia Indonesia hadden de piloot en de copiloot behoorlijk wat ervaring. De gezagvoerder had 6100 uren gevlogen in zijn carrière, de copiloot 2275 uren. Het vliegtuig heeft voor het laatst een onderhoudsbeurt gehad op 16 november.

In dertien jaar heeft AirAsia nog geen enkel ongeval met één van haar vliegtuigen voorgehad

Slecht weer

De verkeerstoren in het Indonesische Jakarta heeft het contact met het vliegtuig verloren om zes uur 's ochtends lokale tijd (middernacht in Brussel). De weersomstandigheden waren slecht op het moment dat het vliegtuig haar laatste signaal heeft uitgestuurd. AirAsia zegt dat "het vliegtuig had gevraagd om te mogen afwijken vanwege het weer".

Volgens het ministerie van Verkeer van Indonesië is geen noodsignaal gegeven door de piloot. Hij zocht contact met de luchtverkeersleiding met het verzoek hoger te vliegen, om wolken te vermijden. Het toestel bevond zich op dat moment op een hoogte van ruim tien kilometer en wilde naar ruim 11,5 kilometer.

Die toestemming kreeg de piloot echter niet, "omdat er al een ander vliegtuig op die hoogte vloog", zo zei een woordvoerder van het Indonesische ministerie van Transport nu tegen de landelijke krant Kompas. Hij suggereert dat de piloot dat naast zich neer heeft gelegd en toch hoger is gaan vliegen.

Vermoedelijk is het vliegtuig in de Javazee gestort. Een militair vliegtuig uit Singapore en drie schepen en drie vliegtuigen van het Maleisische leger doorzochten gisteren de omgeving. De zoektocht werd 's avonds stilgelegd omdat het te donker werd.

AP

Recent onderhoud

Het toestel behoorde tot de dochteronderneming AirAsia Indonesia; 51 procent is in handen van de Indonesische aandeelhouders en 49 procent van de Maleisische poot. In dertien jaar heeft het bedrijf nog geen enkel ongeval met één van haar vliegtuigen voorgehad.

AirAsia heeft op zondag verkondigd dat het vermiste vliegtuig op 16 november nog onderhoudswerkzaamheden had ondergaan.

Op haar website gaat AirAsia er prat op dat ze een zogenaamde 'zero-tolerancebenadering' tegenover veiligheid hanteert en dat ze geen enkel risico op een ongeluk wil lopen door "een goede training van het personeel en strikte naleving van de veiligheidsvoorschriften".

Wisselend succes

AirAsia, opgericht in 1994, is de grootste lowcostmaatschappij van Azië en een belangrijke klant van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. In de jaren negentig verkeerde het bedrijf in financieel woelig weer.

Voormalig Time Warner-topman Tony Fernandes nam het bedrijf - met rode cijfers - in 2001 over. De zakenman kocht vervolgens de schulden van de vennootschap op (ruim negen miljoen euro).

Fernandes zag immers heel wat potentieel: in Azië was er immers een groeiende middenklasse die stond te popelen om te reizen (en nog steeds). Een erg succesvolle strategie, zo blijkt, want het vliegverkeer van de lowcostmaatschappij in Azië is in tien jaar tijd verdrievoudigd. In 2013 mocht AirAsia tot zeventig miljoen reizigers verwelkomen, goed voor zo'n twintig procent van het regionale vliegverkeer.

REUTERS