Mythische Japanse hogesnelheidstrein Shinkansen wordt 50 jaar

japan-guide.com
Op 1 oktober 1964, enkele dagen voor de opening van de Olympische Spelen in Tokio, werd in de Japanse hoofdstad de eerste Shinkansen feestelijk ingehuldigd in aanwezigheid van keizer Hirohito. De hogesnelheidstrein, op dat moment de snelste ter wereld, stond symbool voor de technische en economische opmars van de archipel.

De eerste Shinkansen, ook wel kogeltrein ('bullet train') genoemd vanwege zijn kogelvormige neus, haalde een snelheid van 210 kilometer per uur. Daarmee werd de reis tussen Tokio, in het oosten, en Osaka (westen) ingekort tot 2,5 uur.

Even indrukwekkend als de trein zelf waren de infrastructuurwerken: voor de nieuwe spoorverbinding werden 66 tunnels gebouwd en 96 bruggen.

De Shinkansen zorgde voor een betere verbinding voor zakenlui en vergemakkelijkte ook de toegang voor toeristen tot attracties zoals de oude hoofdstad Kyoto, die nabij Osaka gelegen is. De treinreis zelf, met een passage langs de berg Fuji, was ook een belevenis op zich.

Het traject is sindsdien onveranderd, al rijden de nieuwste Shinkansen-modellen tegen een snelheid van 320 kilometer per uur. Het netwerk werd ook uitgebreid over het volledige eiland Honshu en richting het zuidwestelijke eiland Kyushu. Jaarlijks maken 324 miljoen mensen gebruik van het netwerk.

Tussen Tokio en Osaka rijden er momenteel elke dag meer dan 200 treinstellen in beide richtingen, met een gemiddelde vertraging op jaarbasis van amper 30 seconden. In al die jaren was er ook slechts één incident, toen een treinstel in 2004 door een aardbeving ontspoorde, evenwel zonder veel erg.

De vijftigste verjaardag van de Shinkansen valt overigens samen met de start van de werkzaamheden aan de Maglev-verbinding tussen Tokio en Osaka. De Maglev of magneetzweeftrein, met een snelheid van meer dan 500 kilometer per uur, zal vanaf 2045 beide steden in een bijna rechte lijn verbinden dankzij een voor 85 procent ondertunneld traject. In 2027 zou de eerste helft van het traject, tussen Tokio en Nagoya, klaar moeten zijn.