Mogelijke droneaanval Gatwick Airport bevestigt kwetsbaarheid luchthavens: waarom is schuldige zo moeilijk te vatten?

AFP
De sluiting van de luchthaven Londen Gatwick, die meer dan 30 uur gesloten bleef nadat er in de omgeving drones waren gesignaleerd, toont de kwetsbaarheid van luchthavens wereldwijd aan. Met een goedkoop toestelletje kunnen saboteurs een luchthaven immers volledig lamleggen en de reisplannen van duizenden reizigers vergallen. Maar waarom is het zo moeilijk om de drones en hun bestuurder te pakken te krijgen?

De sluiting van de luchthaven, die duurde van woensdagavond tot vrijdagochtend, bewijst dat het luchthavens niet alleen ontbreekt aan de middelen om dronepiloten snel op te sporen, maar ook aan mogelijkheden om de onbemande toestelletjes te vernietigen.

Toenemende autonomie

Drones kunnen vanaf een grote afstand bestuurd worden of zelfs geprogrammeerd worden om hun eigen weg te vinden naar een bepaald doelwit en dan terug te keren. 

“Dronetechnologie evolueert snel, de mate van autonomie neemt toe, het gemak om hen te besturen is toegenomen tot het punt dat ze bijna gelanceerd kunnen worden met één knop, ‘afgevuurd en vergeten’”, zegt Geoff Moore, business development manager bij het Britse bedrijf Blighter Surveillance Systems, dat antidronetechnologie bouwt voor het Amerikaanse leger.

Detectie

De radarsystemen van de luchtverkeersleiding zijn gericht op het opsporen van grote vliegtuigen, niet op iets klein en laagvliegend als een drone, zegt hij. Om drones te kunnen opsporen, hebben luchthavens gespecialiseerde radarsystemen nodig die werken met warmtebeeldtechnologie. Er zijn echter geen specifieke regels of richtlijnen die stellen dat luchthavens dronedetectiesystemen moeten gebruiken, aldus Moore.

Uitschakeling

De gedetecteerde drones dienen uitgeschakeld te worden via een verstoring van hun navigatiesysteem of door ze neer te schieten. De autoriteiten van Gatwick stonden echter weigerachtig tegenover het gebruik van vuurwapens, omdat verdwaalde kogels een gevaar vormen voor de mensen op de luchthaven.

Bepaalde radiofrequenties blokkeren helpt ook niet altijd, want moderne drones zijn niet altijd radiogestuurd. Ze kunnen bijvoorbeeld voorgeprogrammeerd worden om naar een bepaald punt of een reeks punten te navigeren en dan terug te keren naar de basis om te herladen. Die technologie is gewoon online te koop. Daarnaast is het blokkeren van frequenties ook niet evident op een luchthaven waar ook andere communicatiesystemen in gebruik zijn en is het gebruik van dergelijke technologie vaak ook niet toegestaan.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ERIC DE GRAEF

    De oplossing is nochtans simpel; verbied de verkoop en het bezit van die dingen voor particulieren. Zelfs een speelgoed-drone die uit de lucht valt kan – ook zonder kwaad opzet – evenveel schade aanrichten als een baksteen die uit het raam wordt gegooid.

  • chris Scheveneels

    ditmaal zonder ongevallen of zo,dit heeft men niet onder controle en geloof me maar er gebeuren hiermee aanslagen in de toekomst een springlading er aan bevestigen en weg sturen en laten ontploffen wie houd dat tegen juist niemand doe zo maar verder mensen

  • stefan crama

    Verkoop en gebruik beperken tot professioneel gebruik (leger, pakjesdienst, meteo, landbouw) en uit alle rekken van speelgoedwinkels halen. Nu echter zijn ze zo gemakkelijk overal verkrijgbaar dat het onbegonnen werk is.

  • avelino garcia

    schiet die brol uit de lucht klaar is Kees.

  • rudi meir

    De piloot kan kilometers ver weg zitten en de drone kan met GPS coördinaten naar eender welke locatie gestuurd worden. Wat in Gatwick gebeurd is geen toeval, dit word bewust gedaan. Stel je de economische schade voor als je dit bij 5 Europese luchthavens tergelijker tijd moest doen op een moment als nu, dan gaat het hele systeem in Europa plat!!