Metroramp nipt vermeden nadat losgeslagen trein 6 km voorbij 7 stations raasde

Er zijn dramatische en angstaanjagende beelden opgedoken uit de Londense metro van een losgeslagen onderhoudstrein, 39 ton zwaar, die liefst 6,5 km lang door de 'Tube' raasde. Langs zijn weg denderde de trein tijdens de ochtendspits voorbij niet minder dan zeven metrostations met volgepakte perrons. Als bij wonder geraakte er niemand gewond, omdat de metroverantwoordelijken erin slaagden alle andere treinen tijdig op andere sporen te krijgen. Zo werd een enorme ramp vermeden. Uiteindelijk kwam de onderhoudstrein op een hellende strook tot stilstand, enkele honderden meters voor een botsing met een passagiersmetrotrein. Op onderstaande beelden, die al dateren van 2010 maar nu pas opdoken op een proces over het ernstige incident, is te zien hoe een metrowerker in paniek van de oncontroleerbare trein springt en de wachtende pendelaars probeert te waarschuwen voor het gevaarte. De metrodiensten werden voor het in gevaar brengen van mensenlevens veroordeeld tot zware boetes die in totaal oplopen tot 300.000 pond (zo'n 350.000 euro).

Een onderhoudstrein (die de rails moest controleren en opknappen) was door een remprobleem losgeslagen in de buurt van Highgate. Het gevaarte van zo'n 39 ton raasde meer dan een kwartier zonder machinist door de Londense metro. De bestuurder, een spoorwegarbeider, besliste ten einde raad van zijn voertuig te springen. In paniek probeerde hij de metrogebruikers die stonden te wachten op het perron te waarschuwen voor het gevaar. Met snelheden tot zo'n 50 kilometer per uur stoof de trein tijdens de ochtendspits voorbij zeven drukke stations op de Northern Line richting het centrum van Londen. Op de beelden is te zien hoe de onbemande trein voorbij het volgepakte perron van Archway Station dendert. De vele pendelaars kijken verbaasd op naar de trein zonder machinist.

Passagiers naar voorste wagons
Ondertussen bewogen de metroautoriteiten hemel en aarde om de onderhoudstrein te stoppen, maar ze slaagden er niet in om het gevaarte voldoende te vertragen. Gelukkig konden ze de andere treinen op deze drukke metrolijn wel afleiden naar andere sporen. Zo werd een enorme ramp maar nipt vermeden. Al was daar ook nog wel wat geluk mee gemoeid, want de trein stopte pas na een hellende strook in de buurt van Warren Street, enkele honderden meters voor een wellicht desastreuze botsing met een passagiersmetrostel. Een trein die voor de losgeslagen trein uitreed, werd opgedragen te blijven rijden. De passagiers moesten voor alle zekerheid naar de voorste wagons opschuiven, voor het geval van een mogelijke botsing achteraan de trein.

Eeuwigheid
Rechter Richard Hone oordeelde streng. "Er had zeker een verschrikkelijke tragedie kunnen gebeuren. Zestien minuten lang raasde de losgeslagen trein maar door. Voor al wie betrokken was, moet die periode een zeer angstwekkende eeuwigheid geduurd hebben. Dankzij de snelle ingrepen van het personeel van Londen Underground geraakte er niemand gewond." De verdediging opperde dat er ondertussen maatregelen werden getroffen om dit soort mankementen in de toekomst te vermijden.

Vrijdag de 13de
Het incident gebeurde op vrijdag 13 augustus 2010, maar kwam nu pas onder de aandacht van het grote publiek omdat een rechter de metrodiensten veroordeelden voor zware nalatigheid en het in gevaar brengen van de levens van zowel de passagiers als van hun personeel. London Underground, Tube Lines en Schweerbau GmbH (de Duitse producent van het metrostel in kwestie) kregen elk een fikse boete van 100.000 pond nadat ze schuldig pleitten op de aanklachten. Volgens de metrodiensten blijft de Londense metro, die jaarlijks zo'n miljard passagiers vervoert, een van de veiligste in de wereld.