McDonald's krijgt promostunt als boemerang in gezicht: politie moet duizend wachtenden kalmeren

Adult Swim
Ze vroégen erom en ze krégen ze. We hebben het over de fans van de cartoon Rick & Morty en hun geliefde Szechuansaus van McDonald's. De hamburgerketen had aangekondigd dat ze de dipsaus in beperkte oplage weer even op de markt zou brengen, enkel op 7 oktober. Maar dat er zo weinig potjes voorhanden zouden zijn, hadden de duizenden gegadigden in de VS niet verwacht. Op verscheidene plaatsen moest de politie de gemoederen bedaren. De frustratie is enorm.

Amerikanen zoeken in hun marketingstrategie al eens graag de limieten op. Maar met deze laatste stunt ging McDonald's er voor vele gefrustreerde fans helaas ook over. Want als de klant mort, heb je gefaald. En de klant IS méér dan misnoegd.

McDonald's lanceerde de McNugget-dipsaus in juni 1998 als onderdeel van een campagne voor de Walt Disney-animatiefilm Mulan. Na de promotie haalde de fastfoodketen de Szechuansaus weer weg uit alle restaurants. Maar dit jaar, in april, dook de inmiddels wat vergeten Szechuansaus toch weer op, met name in de eerste aflevering van het derde seizoen van de megapopulaire animatiereeks 'Rick & Morty' - een spin-off van de cultfilm Back to the Future. In deze sociale mediatijden duurde het niet lang of McDonald's werd gesméékt om de saus opnieuw bij de klant te brengen.

De gebeden werden aanhoord want vorige maandag tweette McDonald's dat het, weliswaar enkel en alleen op zaterdag 7 oktober de 'Rick & Morty'-saus zou aanbieden. Alleen uitgekozen filialen zouden meedoen én, zo voegde McDonald's er op een aparte website aan toe: "Wanneer we zeggen dat het om een beperkte oplage gaat, dan bedoelen we wel degelijk ook heel erg beperkt".

Dat bleek dus niet gelogen. Tot grote ergernis van de lange wachtrijen die zich voor de geselecteerde restaurants vormden. De politie moest tussenkomen in Wellington in Florida, waar zo'n duizend liefhebbers van de szechuansaus tot twee uur voor niks hadden aangeschoven. McDonald's had daar echter niks voorzien. Boze klanten scandeerden: "Wij willen saus, wij willen saus!" Ook elders waren er ofwel te weinig potjes ofwel wisten de filiaalhouders gewoon van niks. De politie moest onder meer eveneens uitrukken in Atlanta.

McDonald's zag zich genoodzaakt excuses aan te bieden. "We hear you", klonk het. Wat er mogelijk op wijst dat het Amerikaanse icoon alsnog de klanten op een of andere manier zal tegemoetkomen. Waarom zou je een blijkbaar zo gigantisch geliefd product ook niet gewoon verkopen? Nu wordt het kostbare goedje aan woekerprijzen op de zwarte markt aangeboden.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Buyck

    Wat zit er in hun water dat ze zo furieus reageren voor een potje dipsaus?

  • lindsey clauw

    Wtf het is saus mensen doe normaal

  • peter daems

    omg..... echt voor een dipsausje . waar gaat het naartoe met de mensheid

  • paul van de velde

    Zijn dat allemaal zombies? Koop zo'n potje in de supermarkt en kap het thuis op een hamburger, wat voor "mensen" zijn dit?

  • Sharon Vandewaetere

    Zo'n commotie voor een sausje. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dat dat! Man man man, zo marginaal