Mattel lanceert Barbie van Frida Kahlo en 13 andere vrouwelijke rolmodellen

De Barbies van Amelia Earhart, Frida Kahlo en Katherine Johnson.
Barbie/Mattel De Barbies van Amelia Earhart, Frida Kahlo en Katherine Johnson.
Speelgoedfabrikant Mattel brengt een nieuwe reeks Barbies met de naam ‘Inspiring Women’ (Inspirerende Vrouwen) uit. Dat maakt het merk dinsdag bekend naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag die woensdag plaatsvindt. De nieuwe poppen zijn een eerbetoon aan veertien hedendaagse en historische vrouwelijke rolmodellen.

“Meisjes hebben met Barbie altijd verschillende rollen en carrières kunnen spelen en we zijn verheugd om levensechte rolmodellen in de schijnwerper te zetten die hen eraan herinneren dat ze alles kunnen zijn wat ze willen”, zegt Lisa McKnight, vicepresident en algemeen bestuurder van Barbie dinsdag in een persbericht.

In de reeks werd gekozen voor drie historische rolmodellen - Frida Kahlo, Katherine Johnson en Amelia Earhart - en elf hedendaagse. 

De Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo (1907-1954) staat gekend voor haar unieke stijl en haar activisme als feministe. De zwarte NASA-wetenschapster Katherine Johnson, wiens doorbraak in 2016 werd uitgelicht in de film ‘Hidden Figures’, speelde een belangrijke rol in de emancipatie van zwarte vrouwen en deed talloze berekeningen voor NASA, waaronder die van de vlucht van Apollo 11 naar de maan in 1969. De nu 99-jarige vrouw werkte nauw samen met Mattel om haar Barbie vorm te geven en ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk op haar lijkt. Amelia Earhart, de eerste vrouwelijke piloot die in 1932 de Atlantische Oceaan overvloog, wordt eveneens geëerd met een Barbie.

De nieuwe elf 'hedendaagse' Shero-Barbies.
Barbie/Mattel De nieuwe elf 'hedendaagse' Shero-Barbies.

Andere vrouwen die model stonden voor een nieuwe Barbie uit de reeks zijn Patty Jenkins, regisseur van ‘Wonder Woman’, Chloe Kim, de snowboardkampioene die vorige maand op zeventienjarige leeftijd een Olympische medaille behaalde voor de VS, de Australische natuurbeschermer Bindi Irwin, de Britse bokskampioene Nicola Adams, de Turkse windsurfkampioene Cagla Kubat, de Franse chefkok Hélène Darroze die bekroond werd met twee Michelinsterren, de Chinese volleybalkampioene Hui Ruoqi, de Duitse modeontwerpster Leyla Piedayesh, de Mexicaanse golfkampioene Lorena Ochoa, de Poolse auteur en journaliste Martyna Wojciechowska, de Italiaanse voetbalster Sara Gama, de Chinese activiste en filantrope Xiaotong Guan, de Chinese ballerina Yuan Yuan Tan en de Spaanse designer en ondernemer Vicky Martin Berrocal.

Shero

De poppen vallen onder Barbie’s ‘Shero’-programma, dat bestaat sinds 2015 en de nieuwe generatie vrouwen moet inspireren met hedendaagse heldinnen. “Shero’s krijgen de hoogste eer van het Barbiemerk, ze zijn unieke poppen naar het evenbeeld [van de rolmodellen], als eerbetoon aan de rol die ze gespeeld hebben in het uitbreiden van de mogelijkheden voor meisjes overal ter wereld”, zegt Mattel.

Wanneer de poppen precies in de rekken zullen liggen, deelde Mattel nog niet mee, maar het bedrijf zei al wel dat bij elke pop informatie zal gegeven worden over de vrouw die haar inspireerde.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christine Laevers

    Ronny Van de Wal : tja waarom niet ? Barbiepoppen zijn maar tijdelijk in het leven van een kind. Mijn dochter heeft de hare op een dag in een zeer creatieve bui kaalgeknipt. En ze is geen kapster geworden... Social engineering bestaat trouwens al zolang als de prehistorische mens het vuur heeft leren manipuleren.

  • Ronny Van de Wal

    Binnenkort ook de 54 verschillende gendertypes te verkrijgen zeker? Social engineering op zijn best.Zelfs in de speelgoedindustrie.Kinderen zijn natuurlijk een doelgroep die gemakkelijk te manipuleren is....

  • jeff De Boeck

    Spijtig dat ze geen bekende vrouwen hebben gepakt.

  • Artuur Lemmens

    Zijn dit de Rolmodellen ??

  • Eric De landtsheer

    Eigenlijk, mannelijke managers geven vrouwen het gevoel 'dat ze meetellen" en pikken zo een dik graantje mee in de huidige hypehetze "war of the sexes". Mattel zou geloofwaardiger zijn moest men de dames gelijke verloning geven als mannelijke collega's. Maar dat komt nergens van de grond. Dat telt, de rest van al die initiatieven is gebakjen lucht en stelt vrouwen in termijn in een nadelige positie...maar ja..." don't ask me, i'm just a girl, hihihihi"