Luchtverkeersleiding Schiphol voorkomt net op tijd dat Boeing vanaf taxibaan opstijgt

Een archieffoto van een Transavia-toestel op Schiphol.
ANP Een archieffoto van een Transavia-toestel op Schiphol.
Een Boeing 737 heeft begin deze maand geprobeerd op te stijgen vanaf een taxibaan op de Amsterdamse luchthaven Schiphol. De luchtverkeersleiding had net op tijd in de gaten dat het toestel vanaf de verkeerde baan wilde vertrekken en sommeerde de piloten direct te stoppen, waarop de start werd afgebroken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld.

Het vliegtuig taxiede op vrijdag 6 september in noordelijke richting langs de Zwanenburgbaan, waar het moest opstijgen. Maar de piloten namen een bocht te vroeg en reden een tweede taxibaan op die parallel aan de startbaan ligt. Toen de piloten na ingrijpen door de luchtverkeersleiding de start hadden afgebroken is het toestel teruggetaxied en "zonder verdere bijzonderheden" van de juiste baan opgestegen, aldus de Onderzoeksraad.

Volgens NH Nieuws, dat beschikt over opnames van de luchtverkeersleiding, gaat het om een Boeing 737-800 van Transavia met bestemming Chania in Griekenland. “Transavia 1041, stop onmiddellijk, stop onmiddellijk, blijf staan!”, is volgens de regionale omroep op een opname te horen. Toen de piloten lieten weten dat ze gestopt zijn, luidde het antwoord van de luchtverkeersleiding: "Ja, u rolt van de taxibaan!"




22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Vrancken

    Vergissen is menselijk en er is niets gebeurd dus niet dramatiseren gelijk sommigen hier doen... amai , er zijn ergere dingen in het leven... en de pers moet er weer spektakel van maken door de openingszin van dit artikel enorm spectaculair te maken... wat een cinema allemaal....

  • anneleen defresne

    Fouten gebeuren nu eenmaal???? Ja fouten maken is menselijk, maar een piloot moet beseffen dat die vele levens in handen heeft! Ik denk dat een piloten genoeg geld verdient om te zorgen dat ze met uiterste concentratie aan de start van een vlucht beginnen. 1 vraag heb ik wel, je staat aan de startbaan.... maar ik dacht dat je daar dan nog eens een toelating tot opstijgen kreeg, niet? Dus dan zou de verkeersleiding moeten gezien hebben dat die verkeerd stond. Toch?

  • leetje van gorcum

    meer dan 500.000 !!! vluchten per jaar op Schiphol. De kans dat er dan wat misgaat is er dan altijd wel. Maar gelukkig goed opgelet van de verkeersleiders.

  • Geert Buelens

    Krijgen de piloten normaal geen bericht te horen in de zin van bvb "on runway 2L" pas als ze OP de startbaan staan?

  • Dennis Andersen

    Elke dag gebeuren op de baan ongevallen, toch hebben we allen leren rijden. Fouten gebeuren nu eenmaal, ook al mag het niet. Gelukkig is er niets gebeurd.