Londen geeft 120 miljoen euro uit aan ferrycontracten uit vrees voor “ernstige opstoppingen” bij brexit zonder akkoord

EPA
Het Britse ministerie voor Transport heeft de jongste maanden voor 107 miljoen pond (120 miljoen euro) contracten afgesloten met ferrymaatschappijen. Dat meldt de Britse openbare omroep BBC. Londen vreest voor "ernstige opstoppingen" in Dover in het geval van een brexit zonder akkoord. Er komen extra verbindingen met het vasteland en het verkeer over zee zal beter gespreid worden. 

Er werden contracten afgesloten met het Franse Brittany Ferries (52 miljoen euro), het Deense DFDS (52 miljoen euro) en het Britse Seaborne (15 miljoen euro). In de contracten is te lezen dat de controles die het gevolg zullen zijn van een ‘no deal’ "kunnen leiden tot een vertraging bij de levering van essentiële goederen". Er wordt gevreesd voor monsterfiles van vrachtwagens in de buurt van de havens.

Extra verbindingen

Met de extra verbindingen kunnen bijna 4.000 extra vrachtwagens van het vasteland naar Groot-Brittannië gebracht worden, of ongeveer 10 procent van de huidige trafiek in Dover. De extra verbindingen worden gemaakt met havens zoals Poole, Portsmouth en Plymouth, in het zuiden, en Immingham en Felixstowe, in het oosten.


Voor deze contracten werd niet de gebruikelijke procedure van de openbare aanbesteding gevolgd, volgens het ministerie vanwege de "hoogdringendheid van de situatie", veroorzaakt door "onvoorspelbare gebeurtenissen".

Oppositiepartij LibDems noemt deze contracten "compleet krankzinnig". "De regering kan een brexit zonder akkoord vermijden, maar geeft in de plaats daarvan miljoenen uit aan lastminutecontracten", aldus partijleider Vince Cable. "En het feit dat dit geld vooral naar Europese bedrijven gaat, is wel heel ironisch."

In het Britse parlement is geen meerderheid voor het brexit-akkoord dat Brussel en Londen gesloten hebben, wat de kans op een ‘no deal’ op 29 maart volgend jaar heel waarschijnlijk maakt.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • oswald billiet

    Er worden al volop onderhandse contracten afgesloten alvorens de brexit een feit is. Dit is het wezen zelf van de handel en hoeft geen leidend handje. De vraag is of onze eigen belangen in dit rijtje passen? Ik denk bvb. aan overeenkomsten om onze visserij te beschermen. Onze reders mogen dit niet uit het oog verliezen. In deze tijd van " lopende zaken" zouden sommige essentiële zaken wel eens kunnen blijven liggen.

  • Marc Baeyens

    Volgens de aanstokers van de Brexit zou de Britten miljarden besparen. Tijd voor een nieuw en eerlijk referendum.